Mainoksia

Rokotteet voivat sairastuttaa koiran

Rokotteet voivat sairastuttaa koiran

ViestiKirjoittaja Pinka » 16 Tammi 2011 03:16

Kun Evira on antanut suosituksen, jonka mukaan yhdistelmä- ja rabies rokotteet pitäisi antaa
erikseen ja välillä olisi oltava 3-4 viikkoa, niin miksi Suomessa ei tämmöistä käytäntöä eläinlääkärit käytä, vaan rokotteet laitetaan yhtäaikaa?

Myös eläinlääkärien tulisi varoittaa omistajia lemmikkien rokotusten haittavaikutuksista .Vain yksi eläinlääkäri vuonna 2010 on kertonut minulle, että rokotteet voivat sairastuttaa koiran ja kissankin monella eri tapaa.J a olen vuodesta 1989 rokotuttanut koiriani säännöllisesti.Nyt olen
penkonut netissä aiheesta tietoa ja ihmettelen, miksei asiasta informoida julkisuudessa enempää.Esim. Epileptiset kohtaukset, atopiat, allergiat, syövät, aivotulehdukset voivat olla
eri roduilla jopa vain rokotteista johtuvia. Ja seniorikoirien rokottaminen on ymmärtääkseni
turhaa.Mikä olisi vähimmäisrokotusohjelma koiralle?Tutkitaanko Suomessa rokottamisen tehoa-niin että voisi selvitä, jos rokotesuojaa olisikin jo tarpeeksi, eikä uutta rokotusta tarvittaisi?
Pinka
 
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Tammi 2011 02:54

Re: Rokotteet voivat sairastuttaa koiran

ViestiKirjoittaja sahrami » 16 Tammi 2011 17:47

Evira on tosiaan ohjeistanut että useita rokotteita ei tulisi antaa yhtä aikaa, mikäli kyseisten rokotteiden yhteisvaikutusta ei ole erikseen testattu. Käytännössä monet eläinlääkärit yhä pistävät rokotteet samalla kertaa kuten aiemmin oli tapana, koska koetaan että käytäntö ei aiemminkaan ole aiheuttanut ongelmia. Olet oikeassa siinä, että olisi asiallista kertoa eläimen omistajalle rokotteiden mahdollisista haittavaikutuksista, sekä siitä että suositusten mukaan eri rokotteita ei tulisi antaa samalla kerralla. Näin omistaja voisi itse päättää, ottaako rokotteet samalla kertaa, vai varaako uuden ajan muutaman viikon päähän toista rokotetta varten.

Rokottamiseen liittyy haittavaikutusten riski, kuten myös useimpiin lääkkeisiin. Laki ei velvoita rokottamaan tavallisia seura- tai harrastekoiria, mutta sen sijaan Kennelliitolla on omat sääntönsä siitä, miten sen tapahtumiin ja näyttelyihin osallistuvat koirat tulee rokottaa. Toisaalta rokotteiden valmistajat ovat määritelleet sen, kuinka pitkäksi aikaa niiden valmistamat rokotteet antavat suojan. Vähimmäisrokotusohjelman voisi ajatella olevan se, minkä rokotteen valmistaja ilmoittaa suojan kestoajaksi. Tietysti yksittäisillä koirilla suoja voi kestää pidempään, mutta ainakaan minulla ei ole tietoa siitä että vasta-ainepitoisuuksia tutkittaisiin yleisesti. Luettelemasi haittavaikutukset ovat varmasti mahdollisia, mutta toisaalta kun huomioidaan se, kuinka monta koiraa Suomessakin vuosittain saa rokotteita (myös useampia samanaikaisesti) ja kuinka pieni osa niistä lopulta saa sellaisia haittavaikutuksia jotka jäävät pysyviksi ja elämää haittaaviksi, pidän kyllä rokotteiden tuomaa hyötyä suurempana kuin haittavaikutusriskin tuomaa haittaa.
sahrami
 
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Joulu 2009 16:40

Re: Rokotteet voivat sairastuttaa koiran

ViestiKirjoittaja koirakko » 16 Tammi 2011 22:35

- kannattaa lukea! minusta ihan järkevän kuulosta tekstiä :)
www.jakkelehtonen.fi/katiska/terveys/ro ... vaihtoehto
koirakko
 
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Tammi 2011 16:36

Re: Rokotteet voivat sairastuttaa koiran

ViestiKirjoittaja koirakko » 16 Tammi 2011 23:09

.. joo, elikkä ainakin minusta noita asioita kannattaa aina punnita ja käyttää maalaisjärkeä; kaikissa eri lääkkeissä on hyvät ja huonot puolensa, mä en miettisi sekuntiakaan ettenkö ottaisi koirilleni rokotteita. En minä ainakaan halua mitään kuolettavia epidemioita, missä kuolee hippasen useampi koira, kuin rokotteisiin ja ihan raivotauti; jossa myös ihmiset saisivat osansa. ei hyvä! en näe edes syytä miksi lääkärin pitäis kertoa kaikki ikävät mitä voi ehkä (tod.näk.ei)tulla, koska ihmisillä on paha tapa hysterioida ja suurennella asioita.... tietysti et voi valaista ohimennen näistä pikkasen yleisemmistä sivuvaikutuksista, esim lämmönnousu, huonovointisuus, ettei ihminen turhaan hätäänny. -karkeasti...
koirakko
 
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Tammi 2011 16:36

Re: Rokotteet voivat sairastuttaa koiran

ViestiKirjoittaja koirakko » 16 Tammi 2011 23:23

"Ja seniorikoirien rokottaminen on ymmärtääkseni
turhaa." Miksi? siis missä yhteydessä luki?
Mikä olisi vähimmäisrokotusohjelma koiralle? eikös se ole "kotikoiran rokotus", eli joka ei käy näyttelyissä, ulkomailla yms.. eli ainaski kolmosrokote 3 vuoden välein, kennel yskä kerran vuoteen jos haluaa ja raivotauti , joka oli n.2 vuoden välein.
"Tutkitaanko Suomessa rokottamisen tehoa-niin että voisi selvitä, jos rokotesuojaa olisikin jo tarpeeksi, eikä uutta rokotusta tarvittaisi?".. korjatkkaa joku jos puhun puppua, mutta siksi rokotuksia joudutaan ottamaan säännöllisisn väliajoin koska virukset muuttuu, eli niitä "joudutaan"päivittämään" niinkuin tietokoneen viirusohjelmiakin ;) eli rokotuksislla pysyy kurissa, mutta jos niitten anto lopetettaisiin, tulisi epidemiat perässä, vahvimmat selviäisi ja tulisivat juuri sille viirukselle immuuniksi, mutta suuri osa kuolisi... näin olen ymmärtänyt....
koirakko
 
Viestit: 26
Liittynyt: 10 Tammi 2011 16:36


Paluu Koiran terveydenhoito

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron