Mainoksia

Ekinokokkoosi ja matolääke?

Ekinokokkoosi ja matolääke?

ViestiKirjoittaja zanni8 » 26 Tammi 2011 15:28

Toin koiranpentuni (7kk) Suomeen Espanjasta ja hän sai juuri ennen lähtöä matolääkkeen Espanjassa. Nyt mietinkin että milloinka minun pitäisi antaa matolääke täällä Suomen päässä? Pitäisikö antaa täkäläinen matolääke jo piakkoin vai aivan normaalisti kuin jos koira olisi ollut aina samassa maassa..

Ja toinen kysymys, liittyen ekinokokkoosiin.
Eli myöskin kun koira tuotiin tänne, niin Espanjassa piti antaa ekinokokkoosilääkitys hänelle. Olen kuullut että tuo lääkitys olisi hyvä antaa Suomessa myöskin olikohan nyt kk:n kuluessa saapumisesta. Onko näin?
Onko jollain kokemusta tällaisesta?
zanni8
 
Viestit: 1
Liittynyt: 26 Tammi 2011 15:22

Re: Ekinokokkoosi ja matolääke?

ViestiKirjoittaja sahrami » 26 Tammi 2011 17:17

Eviran nettisivuilla lukee näin:
"Koirille ja kissoille on enintään 30 päivää ennen eläimen saapumista Suomeen annettava asianmukainen annos pratsikvantelia tai epsiprantelia sisältävää, asianomaiselle eläinlajille hyväksyttyä lääkettä ekinokokkoosia aiheuttavia heisimatoja vastaan. --- Evira suosittelee, että eläimet lääkitään uudelleen 30 päivän kuluttua edellisestä lääkityksestä."

Minä käsitän tämän niin että olisi suositeltavaa lääkitä pentu vielä Suomeen tulon jälkeen. Syy tähän suositukseen on todennäköisesti se, että ekinokokkoosilääkitys, kuten muutkin matolääkkeet, tehoavat vain juuri sillä hetkellä koirassa oleviin loisiin. Niinpä jos esimerkiksi koira on saanut lääkityksen 10 vuorokautta ennen Suomeen tuloa, on mahdollista että se ehtii saada uuden matoinfektion niiden 10 lähtömaassa vietetyn päivän kuluessa. Toisen lääkityksen antaminen ei siis ole pakollista, mutta jos epäilet että pennulla on ollut mahdollisuus saada uusi tartunta, kannattaa lääkitys uusia.

Sama pätee myös muihin matolääkkeisiin: jos epäilet että koiralla on matoja, voi lääkkeen antaa saman tien. Muussa tapauksessa jatkatte normaalin ohjelman mukaan.
sahrami
 
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Joulu 2009 16:40


Paluu Koiran terveydenhoito

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa