Mainoksia

Koiran ensihoito

Koiran ensihoito

ViestiKirjoittaja Puuro » 28 Syys 2011 19:04

Teen koirani kanssa pitkiä lenkkejä kaukana eläinlääkäripalveluista ja asun muutenkin kohtuullisen matkan päässä eläinlääkäristäni. Opiskelen myös parhaillaan ihmisten ensihoitoa, ja niinpä tuli mieleeni että miten voisin varautua koirani vakavaan loukkaantumiseen (esim. auton alle jääminen, lävistävä vamma esim. putoamisen jälkeen metsässä jne.). Olen pyöritellyt päässäni ensiapulaukkua, josta olisi apua myös koiran hoitoon jos jotain vakavaa sattuu. Haluaisinkin nyt kysyä neuvoa täällä, kun käsittääkseni myös eläinlääkäreitä täällä pyörii.
Ensimmäinen asia mistä haluaisin kysyä on neulatorakosenteesin tekeminen koiralle, eli siis paineilmarinnan puhkaisu neulalla/kanyylilla. Ihmiselle tämä käy näppärästi 2. ja 3. kylkiluun välistä, miten koiralla? Anatomiaa olen yrittänyt tutkia ja miettiä, mutta en ole päässyt mihinkään tulokseen. Paineilmarinta on kuitenkin hyvinkin mahdollinen vamma esim. kolarissa, ja johtaa kuolemaan varmasti ennenkuin pääsen eläinlääkäriin.
Toinen kysymys koskee koiran kanylointia eli suoniyhteyden avaamista ja nesteytystä. Ihmisten kanylointi itseltäni onnistuu ja olen seurannut eläinlääkärin kanylointia, joten uskon onnistuvani siinä. Samat kanyylit kuitenkin käytössä. Onko tässä jotain erityistä huomioitavaa? Mitenkäs sitten nesteytys, käytetäänkö samoja nesteitä kuin ihmisille? Mites muuten koiralta saan verenpainetta mitattua, mitkä on viitearvot?
Määrä ja nopeus luonnollisesti hieman eri, pitää mennä eläimen voinnin mukaan.
Siinäpä oikeastaan onkin sitten ne henkeä pelastavat toimenpiteet. Sitten tietysti perus ensiapu, kipulääkitys, lääkehiili jne. Ensiapulaukusta löytyisi siis oikestaan seuraavat tavarat:
- siteitä (harsoa ja liimasidettä)
- pinsetit ja sakset sekä partakone karvojen ajeluun esim. kanyloitaessa
- lämpömittari
- teippi
- desinfiointiaine
- suolaa (oksettamiseen)
- lääkehiili (esim. carbomix)
- kipulääke (ketoprofeiini)
- lämpöpeite, "avaruuslakana" (sokin ehkäisemiseen ja hypotermian hoitoon)
- kanyyleita (suoniyhteyden avaamisen ja jänniteilmarinnan laukaisuun)
- suonensisäisiä nesteitä (Ringer, NaCl?)

Näillä päästäänkin jo aika pitkälle ja eläinlääkärille asti. Koiraa olen käpälöinnyt ja kylkiluut tunnustellut ja pulssin löytänyt useasta kohtaa. Tosiaan vastauksia ja mielipiteitä kaipaisin noihin kysymyksiin (lähinnä nesteiden laatu ja torakosenteesikohta) ja ensiapulaukun sisältöön. Tarkoitushan tässä nyt ei ole leikkiä mitään eläinlääkäriä, vaan pitää koira hengissä sen aikaa että sen kanssa ehditään lekurille asti.
Puuro
 
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Syys 2011 18:33

Paluu Koiran terveydenhoito

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa