Mainoksia

Nuoren kissan maksatulehduksen hoito

Nuoren kissan maksatulehduksen hoito

ViestiKirjoittaja Pampa » 23 Elo 2009 17:49

Minulla on 4-vuotias Paspartou niminen maatiaiskissa. Kissalla todettiin 3 ja puoli viikkoa sitten maksatulehdus. Lisäksi kissalla on pieni virtsakivi, mutta siihen kuulemma voidaan paneutua vasta maksatulehduksen korjauduttua. Oireina kissalla ovat/olivat laihtuminen, syömättömyys ja juomattomuus, väsymys ja keltaisuus.

Eläinlääkärissä käyty siitä lähtien joka maanantai, keskiviikko ja perjantai ottamassa suonensisäisesti antibioottia ja pahoinvointilääkettä. Tarvittaessa myös nesteytetty, mutta nyt ei viikkoon ole tarvinnut. Nesteytys tehty rauhoittamatta, koska kissa antanut ihan vapaasti eläinlääkärin tökkiä.

Olen ruokkinut Paspartouta tämän ajan ruiskulla muutaman tunnin välein, sekä ruokaliuoksella että vedellä. Lisäksi annettu parafiiniöljyä tai Levolacia vatsan toiminnan avustamiseen ja apteekista saatavaa kissan ravintotahnaa, jossa lisävitamiineja ja ravinteita. Toipuminen on ollut hidasta ja vaivalloista, mutta eilen illalla ensi kerran nuoleskeli hieman märkäruuan kastiketta ja muutaman raksunkin söi. Aamulla odotti ruokakupin vieressä kun heräsin, mutta ei pahemmin syönyt vaikka tarjosin kaikkea mahdollista. Muutaman raksun taas. Jatkoin kuitenkin ruiskuruokkimista, koska syöminen oli niin vähäistä.

Muutama kysymys on herännyt:

1. Uskallanko pitää kissaa "nälässä" (eli ei ruiskuruokintaa) jotta sille oikeasti tulisi nälkä ja se söisi enemmän vai alkaako se syömään ruiskuruokinnasta huolimatta itse kun se siihen pystyy, jolloin tietenkin lopetan väkisin syöttämisen?
2. Eläinlääkäri sanoi, että on ihan sama tässä vaiheessa mitä kissa syö, kunhan syö, mutta onko siitä haittaa jos annan Sheba kissan tonnikalafilettä tarjolle (jossain luki ettei saisi antaa maksavikaiselle kalaa) tai ihmiselle tarkoitettua keittokinkkua, joka on Paspartoun lempparia?
3. Toinen kissani on aika rutkasti ylipainoinen ja nyt kun tarjoan Paspartoulle kaikenlaista, se on "mustasukkainen" tästä huomiosta ja syö hurjasti enemmän kuin on tarvis ja jopa kinuaa lisää ruokaa aina kun menen keittiöön. Saattaa jopa läpsiä jalkoja jos en anna mitään. Tästä syystä en voi jättää ruokia Paspartoulle pitkin poikin tarjolle (jotta se voisi syödä halutessaan) koska toinen kissa vetää kitusiinsa kaiken minkä näkee. Ratkaisuehdotuksia?

Kiitos kovasti vastauksesta. Tuosta maksatulehduksesta ei tunnu löytyvän oikein mitään järkevää tietolähdettä internetistä.
Pampa
 
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Elo 2009 14:13

Re: Nuoren kissan maksatulehduksen hoito

ViestiKirjoittaja maria n » 26 Elo 2009 10:39

On erittäin tärkeää että maksatulehduksesta kärsivä kissa syö, eli nälässä sitä ei missän nimessä kannata pitää. Kissa voi kuolla nälkään vaikka sillä olisi ruokaa tarjoilla, se ei siis välttämättä syö itse. Joten ruiskuruokintaa siihen asti että se alkaa syömään kunnolla itse!
maria n
 
Viestit: 113
Liittynyt: 30 Tammi 2009 18:35


Paluu Kun kissa sairastaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron