Mainoksia

Kissan häntä tavallaan retkottaa

Kissan häntä tavallaan retkottaa

ViestiKirjoittaja Sammakko » 09 Loka 2009 22:11

Minulla on nyt pieni huoli noin 8-vuotiaasta kissastani. Sillä tuntuu jotain olevan vialla, mutta päällepäin se ei näy. Kulkee normaalisti häntä pystyssä, mutta nyt häntä vaan retkottaa. Hännänpää kuitenkin heiluu, mutta kissa nousee hieman selkä kourussa ylös kun nousee makuuksilta esimerkiksi lattialta. En tiedä mitä tehdä ja eläinlääkärin tavoitan vasta tulevana arkipäivänä. Olen huolissani ja mietin, mikä ihme sillä on kun ei kuitenkaan valita. Ruoka ja juoma maittaa sille, kehräilee ja kiipeää syliinkin sohvalla ollessa. Kyseessä on hyvin herkkävatsainen sisäkissa ja huomasin vasta illemmalla tuon oudon jutun. Liekö sitten vain jättänyt häntänsä jonnekin väliin ja "nitkauttanut" sen jotenkin... Olen tunnustellut häntää ja se taitaa olla arka. Mikä avuksi? Kunpa ei olisi kamalan kipeänä, kissathan kuulemma peittävät kipunsa hyvin. Olen aika uusi kissanomistaja, sillä tämä kissa muutti luokseni tuttavan kodista vasta viime keväänä. Huoleni on kuitenkin sen verran suuri nyt, että tänä yönä ei todennäköisesti tule uni itselleni ainakaan. Kissaherra kyllä vetää sikeitä sohvalla.
Sammakko
 
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Loka 2009 21:59

Re: Kissan häntä tavallaan retkottaa

ViestiKirjoittaja tuijas » 10 Loka 2009 13:54

Hei, voit olla yhteydessä päivystävään eläinlääkäriin ennen arkea. Häntä tulisi tutkia eläinlääkärin toimesta, koska esimerkiksi murtumat voivat aikaansaada "retkottavan" hännän.
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21

Re: Kissan häntä tavallaan retkottaa

ViestiKirjoittaja Sammakko » 10 Loka 2009 15:14

Sain puhelimella kiinni päivällä paikallisen päivystävän eläinlääkärin ja epäili kolmea asiaa eli ummetusta, anaalirauhasia (kuulemma hyvin harvinaista kissoilla) ja mahdollista pehmytkudosvauriota hännässä. Pyysi seuraamaan parin päivän ajan ja ottamaan sitten yhteyttä eläinlääkäriin, kun kissa kuitenkin syö, juo, hyppää sohvalle ja sänkyyn jne. Ummetusta varten pyysi antamaan jotain kisun vatsaa löysentävää tarvittaessa. Viime yön tuo rontti nukkui kuitenkin pitkin pituuttaan selällään kainalossani samalla kun itse valvoin ja tuskailin huolesta. Päivystävä pyysi myös omistajaakin rauhoittumaan. :) Ummetuksesta en osaa oikein sanoa, kun kissa ulostaa normaalisti... Meidän kotona oli koiria aikoinaan ja niillä oli anaalirauhasongelmia, jolloin häntä samalla tavalla ikään kuin riippui tai retkotti ja meni takajalkojen väliin, koska ne olivat kivuliaat. Täytyy vielä huominen katsoa ja mennä sitten näyttämään tuota heppua lääkärille. Kunpa tälle huolelle löytyisi myös jotain helpotusta. :)
Sammakko
 
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Loka 2009 21:59

Re: Kissan häntä tavallaan retkottaa

ViestiKirjoittaja heleena » 10 Loka 2009 18:09

Arvailuksi menee, mutta vois olla rangassa vikaa, kun häntä ei toimi. Röntgenkuva olisi hyvä ottaa.
Anaalirauhasvikaa kyllä on kissoillakin.
heleena
 
Viestit: 30
Liittynyt: 26 Syys 2009 07:57

Re: Kissan häntä tavallaan retkottaa

ViestiKirjoittaja Sammakko » 14 Loka 2009 14:12

Huhhuh, vaiva selvisi tänään. Olipa vaikeaa saada aikaa eläinlääkärille, mutta onneksi 21km päästä löytyi apu. Säälitti vaan ihan kamalasti lähteä viemään matkapahoinvoivaa kissaa ja niinhän siinä kävi, että tuli tavaraa etu- sekä peräpäästä matkan aikana, mutta kun ei ehtinyt rauhoittavaa antaa, sillä kyseessä olikin akuutti asia. Ensimmäinen paikka, jonne soitin neuvoi etsimään pikaisesti apua ja heillä ei ollut vapaita aikoja. Pari seuraavaa paikkaa oli myös buukattu täyteen ja yhdessä suhtauduttiin kovin nihkeästi siihen, että kyseessä oli kissa. Sitten löysinkin sitten tosi mukavan eläinlääkärin vastaanoton, jonka maineesta olen joskus kuullut sen olevan hyvä vaikka onkin matkan päässä. Kissaparalla oli anaalirauhastulehdus ja eläinlääkäri puristi ne tyhjäksi. Sieltä tuli semmoista mömmöä, etten edes meidän entisellä koiralla sellaista ikinä nähnyt ja sillä koiralla oli krooninen anaalirauhastulehdus. Nyt mulla on täällä hyvin loukkaantunut ja suuttunut kissa takamus hellänä, mutta vaiva tuli hoidettua. Ehkäpä herra vielä heltyy... :)
Sammakko
 
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Loka 2009 21:59


Paluu Kun kissa sairastaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa