Mainoksia

Kissan munuaisen vajaatoiminta

Kissan munuaisen vajaatoiminta

ViestiKirjoittaja heleena » 09 Huhti 2010 17:51

Onko tutkittu mistä voisi johtua kissojen munuaisen vajaatoiminta joka on yleinen? Löytyykö minkäänlaista linkkiä jossa kerrottaisiin tutkimustuloksista tai epäilyksistä jotka liittyy vajaatoiminnan syihin?
heleena
 
Viestit: 30
Liittynyt: 26 Syys 2009 07:57

Re: Kissan munuaisen vajaatoiminta

ViestiKirjoittaja sahrami » 15 Huhti 2010 21:38

Hei!

En nyt tähän hätään löytänyt mitään nettisivua aiheesta, mutta kirjoittelen tähän tietoa jota kaipasit.

Munuaisten vajaatoiminta syntyy kun munuaiskudos tuhoutuu niin laajalti ettei se enää kykene tekemään tehtäviään tarpeeksi hyvin, eli mm. erittämään virtsaan ureaa ja fosforia. Toisaalta voi käydä niinkin että munuaiset päästävät lävitseen virtsaan aineita jotka sinne eivät kuuluisi, kuten valkuaisaineita.

Syynä munuaisten vajaatoimintaan voi olla oikeastaan mikä tahansa sellainen asia, joka vaurioittaa munuaisia. Tässä on esimerkkejä: 1) verisuonitukos osassa munuaisia. Siitä seuraa kudoksen kuolioituminen alueella joka ei saa verta. 2)munuaisten kalkkeutuminen. Tämä johtuu siitä, että elimistön kalsiumtasapaino on jostain syystä sekaisin ja veressä kiertää liikaa kalsiumia. 3) virtsatietukos. Munuaiset tuottavat koko ajan virtsaa, ja jos se ei pääse poistumaan munuaisista virtsatietukoksen vuoksi, syntyy munuaisiin painetta ja sen seurauksena munuaiskudos kutistuu. 4) yliherkkyysreaktio. Tietyn tyyppisessä yliherkkyysreaktiossa munuaisiin kertyy pieniä immuunipuolustukseen liittyviä kappaleita, jotka estävät normaalin munuaisen toiminnan. 5) massiivinen munuaisen tulehdus, johon voi liittyä kuolioitumista
sahrami
 
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Joulu 2009 16:40

Re: Kissan munuaisen vajaatoiminta

ViestiKirjoittaja 2801530804 » 18 Huhti 2010 14:04

Minulla on kolme 17 vuotiasta kissaa ja kahdella munuaisten vajaatoiminta, jotka todettiin n. vuosi sitten. Itseäni olen syyttänyt, että en huomannut virtsatietulehduksia vuosia aikaisemmin. Kun n. 5 vuotta sitten lääkäri totesi että kaikilla kolmella on tulehdukset ja ne hoidettiin antibioteilla, kaikkien silmien värit muuttuivat. Kaikilla oli ennen kellertävät, mutta lääkkeen jälkeen yhdellä oli vihreät, toisella siniset ja yhdellä kullankeltaiset. Nyt kun olen vienyt niitä ainakin kolme kertaa vuodessa lääkäriin, aina on todettu kaikilla virtsatietulehdukset!!!Olen miettinyt tosiaan, oliko näillä virtsatulehduksilla yhteyttä munuaisten vajaatoimintaan, mutta toisaalta kolmannella on kilpirauhasen ylitoiminta. Hänelle en voi antaa lääkettä, koska sairaudessa lääkitys lisää pahoinvointia vielä lisää. Kaksi muuta söivät eläinlääkärin erikoisruokia, mutta nekin alkoivat oksentaa, joten lopetin niiden ostamisen. Vaikka sanotaan, että munuaisten vajaatoiminnassa ei saa antaa lihaa, ainoastaan kanaa ja ehkä kalaa, ovat nämä naudan sisäfileellä vielä pulskia (en tietenkään anna joka päivä) ja osin aktiivisia. Tietysti ikäkin on muuttanut niiden käytöstä, ne juttelee enemmän, mutta ääntelystä tiedän milloin niihin sattuu ja yleensä ne sitten oksentavat. Pissavaivoja ei ole oikeastaan ollut ja minulla on useammassa paikassa vesikuppeja, joihin vaihdan vedet ainakin pari kertaa vuorokaudessa. Pissavateja on kuusi ja ne tuntuu aina olevan käytetty.

Voiko minussa olla syytä, etten huomannut virtsatietulehduksia, jos niitä sitten oli aikaisemminkin, epäilyni niistä heräsi, kun ne alkoivat pissata silloin muuallekin kuin laatikoihin? Nyt se on aina varma merkki tulehduksista!
2801530804
 
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Huhti 2010 13:30


Paluu Kun kissa sairastaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa