Mainoksia

Sisäsiisteys ongelmana

Sisäsiisteys ongelmana

ViestiKirjoittaja lady_marmelade » 04 Marras 2008 15:10

Meillä on esikoiskissan Dooriksen (5-vuotta) kanssa ollut kotvan aikaa sisäsiisteysongelma. Pissaa ja kakkaa tuppaa joka päivä jostain nurkasta löytymään. Taustaksi mainittakoon, että kolmena ensimmäisenä vuotena Dooris sai käydä tarpeillaan ulkona, tämän jälkeen kaikki kolme kissaa ovat olleet sisäkissoina. Sisäkissaksi siirtyminen ei aikanaan ollut niin kovin kivuliasta, laatikko tuntui löytyvän ihan muutamaa pissaa lukuunottamatta. Kissoista Dooris on ehdottomasti tarkoin laatikon kunnosta, siksi se pitääkin siivota joka ilta. Tunnustan tosin että pari kertaa kuussa laatikko saattaa ehtiä olla siivoamatta melkein kaksikin päivää, nyt olen yrittänyt kiinnittää erikoista huomiota tähän vielä enemmän mutta ei tunnu auttavan edes puhdas hiekka.

Ongelma paheni selkeästi kun perheeseemme tuli noin kolme kuukautta sitten uusi kissanpentu Dina, joka on nyt siskojaan reippaasti nuorempi. Ymmärsin toki alkuun protestoinnin ja sopeutumisvaikeuden mutta mitään ongelmaa perheeseen sopeutumisessa ei nähdäkseni pennun kohdalla ole ollut, se nukkuu, leikkii, syö ja temmeltää toisten kissojen kanssa ihan normaalisti, joskus toki saattaa pieni sähinä jostain suunnasta kuulua jos tuppaa unilta herättämään. Itse pentua kohtaan muutamaa ensimmäistä päivää lukuunottamatta Dooris ei osoita mitään aggression merkkejä.

Mikä siis neuvoksi? On väsyttävää siivota ja torua jatkuvasti kissaa. Olen yrittänyt viedä sitä myös laatikolle silloin kun se osoittaa pissahädän merkkejä ja yrittänyt myös palkita silloin, jos pissa on laatikkoon osunut. Käytös on silti edelleen jatkuvaa enkä tiedä kauanko tätä protestointivaihetta enää kestää?

Olisin todella iloinen jos kellään on hyviä vinkkejä saada kissa tekemään tarpeensa laatikkoon.
lady_marmelade
 
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Marras 2008 14:58

Re: Sisäsiisteys ongelmana

ViestiKirjoittaja tuijas » 06 Marras 2008 10:56

Oletko vielä kokeillut laittaa useampaa laatikkoa kuin yhden? Lisäksi siivoa laatikko heti kun laatikossa on pissit tai kakit, kissat voivat olla hyvin tarkkoja siisteydestä. Voit kokeilla myös vaihtaa hiekkaa toiseen laatuun.
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21


Paluu Kissan terveydenhoito

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa