Mainoksia

Korvat ja nenä

Korvat ja nenä

ViestiKirjoittaja emarilia » 29 Helmi 2008 13:03

Meillä on tällä hetkellä kaksi kissaa; 4- ja 3-vuotiaat leikatut poikakissat. Noin vuosi sitten perheemme oli tarkoitus kasvaa yhden tyttöpennun verran. Tyttökissa olikin meillä melkein puoli vuotta, mutta nyt tiet ovat eronneet, koska kissat eivät ottaneet tottuakseen toisiinsa (ongelma lähinnä nuoremman pojan suhteen, muuttui todella apaattiseksi ja agressiiviseksi, ja oli ihana onnellinen oma itsensä vain, jos veimme tytön lainaan ystävällemme). Nyt tilanne on kuitenkin rauhoittunut - ja tyttö muuttanut lopullisesti toiseen kotiin.

Pennun mukana molemmat pojat saivat kuitenkin korvapunkkeja. Eläinlääkäristä hain silloin kaikille lääkkeen, joka annettiin kahdessa erässä(kuukauden kuuttua toinen annos). Putsasin korvia myös säännöllisesti, koska sitä ruskeaa töhnää todella riitti.
Nyt ongelmana tuntuu olevat nuoremman poikakissan korvat. Sitä töhnää muodostuu edelleen (puhdistan korvat noin kerran kahdessa viikossa). Kummallista onkin, että jos nuoremmalla on vieläkin niitä punkkeja, niin mikseivät ne ole tarttuneet vanhempaan kissaan? Olen seurannut tarkasti tätä 3-vuotiasta kissaa, eikä korvat vaikuta yhtään kutiavilta (silloin kun punkkeja oli, ennen sitä lääkekuuria, korvia rapsuteltiin jatkuvasti).
Olisiko käytävä eläinlääkärin vastaanotolla varmuuden vuoksi? Onko mahdollista että kyseessä eivät olisikaan enää punkit?

Toinen ongelma koskee nenää. Nuoremmalla kissalla toiseen sieraimeen muodostuu joka päivä "räkää", joka on mustaa/tummaa ja kuivuneen näköistä. Otan tämän räkäkökön pois aina kun sellaisen huomaan. Olen kuitenkin kuullut, että tälläiseen tulisi suhtautua vakavasti, joten onkohan hengitysteissä jotain vikaa? Hengitys ei silti vingu/rahise.
Olen vaihtanut kissanhiekan vähemmän pöliseväksi ja paremmin hajut sitovaksi, mutta sillä ei tuntunut olevan osuutta asiaan. Kummallista minusta on, että tätä erittyy vain toisesta sieraimesta..

Olen huolissani kissojeni, lähinnä nuoremman terveydestä. Jos Te osaatte jotenkin auttaa, niin olisin erittäin kiitollinen.
emarilia
 
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Helmi 2008 12:42

Re: Korvat ja nenä

ViestiKirjoittaja Rölli » 29 Helmi 2008 20:50

Jaa-a. Kuullostaa hieman erikoiselta. Ravisteleeko kissa päätään / rapsuttelee korviaan? Joskus ahkera korvien puhdistaminen voi viedä ojasta allikkoon, eli aiheuttaa korvatulehduksen. Mitä taas sierainvuotoon tulee, useammin kissoilla näkee "värikästä" eritettä: keltaista, vihreää, kirkasta/valkoista. Olisiko kyseessä pölyn värjäämä lima? Joskus tulee omilta kissoilta kaivettua kuivahtaneita mustia knöölejä nenästä. Vai onko räässä hyytynyttä verta?
Suosittelisin nyt kuitenkin käyntiä eläinlääkärillä.
Rölli
 
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Helmi 2008 20:25


Paluu Kissan terveydenhoito

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa