Mainoksia

Roikkuva huuli

Roikkuva huuli

ViestiKirjoittaja kissamummo » 16 Syys 2008 11:03

Minulla on kolmivuotias Paavo-kolli, jolla on nyt toista kertaa roikkuva huuli. Tällä kertaa se ei ole paha, se roikkuu pikkuisen ja on pikkuisen punainen, mutta siis roikkuu ison kulmahampaan alla. Paavon entinen emäntä vei sen lääkäriin ja muistaakseni Paavo sai antibioottikuurin ja lääkäri olisi ollut sitä mieltä, että se ei johdu hampaasta.
No nyt minä kysynkin, että jos se ei johdu hampaasta niin mistä sitten?? Voiko kissalla olla huuliherpestä???? Juuri nyt se ei kissaa tunnu haittaavan, mutta noin 4 päivää sitten kun huomasin sen niin kisu tuli kotiin nukkumaan ja nukkui koko päivän. Ehkä se silloin juuri oli kipeämpi. Mitä ihmettä tämä voisi olla???
kissamummo
 
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Syys 2008 10:26

Re: Roikkuva huuli

ViestiKirjoittaja tuijas » 17 Syys 2008 10:51

Alue on siis punainen? Punoitus kertoo useimmiten alueen ärtymisestä esim. tulehduksen seurauksena. Onko alue kenties turvonnut? Joskus turvotus voi aiheuttaa "roikkumista". Auttoiko antibiootti ja uusiko roikkuminen kuurin jälkeen? Joskus turvonneesta huulesta voidaan ottaa esim. koepala jos diagnoosista ei muuten saada varmuutta. Ja sitten on harvinaisempia hermostollisia sairauksia, jotka voivat aiheuttaa huulen roikkumista, tähän ei vaan yleensä liity tulehdus. Eläinlääkäri on jo arvioinut ettei kyseessä ole hampaasta johtuva vika, joten jäljelle jäänee tulehdus, uudismuodostuma tai muu harvinaisempi syy.
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21

Re: Roikkuva huuli

ViestiKirjoittaja kissamummo » 17 Syys 2008 11:23

Kiitos vastauksestasi Tuija. Alue on punainen silloin kun se on ärtynyt. Nyt kuitenkin se on taas rauhoittunut, kuten taisin kertoakin ja se ihmetyttää minua hiukan. No, tämä oli toinen kerta Paavon elämässä kun olen tämän vaivan huomannut ja Paavohan on noin 3-vuotias kolli.
Paavo on tuossa sohvalla nukkumassa ja kävin katsomassa ja nyt näyttää siltä, että se turvotus ja punoitus on hävinnyt. HUULI OLI NORMAALI.
Onpa erikoista, vai mitä??? Suositteletko, jos se vielä tulee takaisin, että menen heti eläinlääkärin luo. No, olen kyllä lääkäriin menossa koska Paavolla ei taida olla rokotussuoja voimassa enää ja se on ulkokissa, joten rokotusten pitää olla voimassa.
Mutta toinen asia vaivaa mieltäni. Minulla on Sohvin ja Paavon lisäksi kulkurikissa omassa taloudessani. Se on SULO-kolli. Sulo on noin 4-5 vuotias. Se käy vain syömässä meillä ja ottaa joskus viidentoistaminuutin tirsat ja sitten taas jo itkee pihalle. Minä madotan ja syötän ja annan vitamiinit, mutta se ei anna minun silitellä. Eli - en minä sitä lääkäriin saa rokotettavaksi millään. Miten kauan tällaiset " luonnonkissat " elävät, kun niillä ei ole rokotusten antamaa suojaa tauteja vastaan. Onko tehty tutkimusta niiden keski-iästä. Hyvin leikkisä kolli toisaalta ja osoittaa kyllä kiintymystään puskemalla, mutta silitellä ei saa.
kissamummo
 
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Syys 2008 10:26

Re: Roikkuva huuli

ViestiKirjoittaja tuijas » 18 Syys 2008 11:49

Tällainen vaihteleva turvotus voi liittyä esim. allergiseen reaktioon ja mikäli tilanne on ohimenevää, ei vaadi mitään toimenpiteitä. Ulkokissojen iästä en usko että on tehty tutkimuksia. Joskus kissaa voi auttaa jos on edes saanut penturokotukset ja voivat tällöin elää pitkäänkin koska rokotussuojaa on ainakin osittain. Kollikissoilla on tapana tapella muitten kollien kanssa ja paiseita yms tulehduksia esiintyy muita kissoja enemmän.
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21


Paluu Kissan terveydenhoito

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa