Mainoksia

punkkeja ja silmätulehdus 4kk vanhalla pennulla

punkkeja ja silmätulehdus 4kk vanhalla pennulla

ViestiKirjoittaja taikatemppu » 12 Maalis 2012 21:57

Minulla on käyttölinjainen saksanpaimenkoira narttu, joka on nyt 4kk vanha ja terveysongelmat alkoivat reilu kuukausi sitten.

Eläinlääkäri teki kuukausi sitten raapekokeen ja totesi pennulla olevan sikaripunkki (perinnöllinen) ihossa, mutta emme saaneet lääkitystä koska olimme juuri saaneet toiset rokotukset ja lääkäri toivoi ettei tulisi sen pahempaa reaktiota ja pennun vastustuskyky pysyisi hyvänä. Sen jälkeen kaljuja länttejä on tullut muutama pienen kolikon kokoinen lisää kasvoihin ja silmät alkoivat rähmimään. Menin uudelleen eläinlääkäriin ja totesivat rakkulan silmäkalvon alla, lievä tulehdus ja antoivat silmähuuhdetta ja suojatippoja. Viime viikolla heräsimme yöllä koiran hengityskohtaukseen ja soitin päivystykseen, jossa epäiltiin nenäpunkkia. Kävimme aamulla heti lääkärissä ja hän antoi Stronghold nimistä loishäätölääkettä 3 ampullia, joista yksi on nyt laitettu niskaan ja loput kahden viikon välein.

Mielestäni koira kirputtaa itseään eli jyrsii välillä jalkoja, raapii kasvoja / korvia, peräpäässä kutisee tai on jotain vikaa koska muutamia kertoja äkillisesti kesken lenkin istunut alas ja koittanut päästä oman peräpäänsä kimppuun, selvästi juo normaalia enemmän myös keskellä yötä, kakka on löysempää ja välillä on todella levoton ja ynisee välillä. On myös nuollut vatsan ihon kuivaksi ruskean lohkeilevaksi, jonka olen saanut paranneltua ale vera suihkeella ja valvomalla ettei nuole.

Jaksaa kyllä kävellä lenkeillä, välillä juoksenteleekin ja nukkuu hyvin. Nyt ollut 2 pvää selvästi reippaampi, sitä ennen vähän väsyneen ja löysän oloinen vaikka eläinlääkäri sanoi ettei tarvii lepäillä kuin 1 pvä. Luulen että levottomuus johtuu kutinasta tms. Syötän Happy Dog kuivaruokaa ja annan lisäksi välillä jauhelihaa, kananmunaa, sydäntä, sisäelimiä ja/tai raakaluita kuten kasvattaja suositteli. Yksi eläinkaupan myyjä suositteli ruoan vaihtamista esim. Bosch sensitive ruokaan, jos koiralla on iho-ongelmia.

Olen kysellyt neuvoa vähän joka suunnasta ja hankkinut kuivaruoan lisäksi probiootteja, Nutrolin öljyä sekä tänään vielä immune aid for dogs papanoita, jos kyse on suolisto ongelmasta. Rahaa palaa kaikkeen, mutta mikä auttaa... pitäisikö nyt vaan odotella ja katsoa miten etenee vai mennä taas lääkäriin tarkistukseen? Kiitos avusta!
taikatemppu
 
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Maalis 2012 21:02

Re: punkkeja ja silmätulehdus 4kk vanhalla pennulla

ViestiKirjoittaja taikatemppu » 13 Maalis 2012 11:03

Tänään on selvästi voimat ja energia palannut koiraan! Aamulla putsasin molemmat silmät, koska edelleen tulee rähmää joka kuivahtaa silmäkulmaan. Olen joka päivä sivellyt aloe veraa kaljuihin läiskiin, jos se auttaisi kutinaan. Vasta viikon päästä on määrä laittaa seuraava Stronghold ampulli salvaa niskaan.
taikatemppu
 
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Maalis 2012 21:02

Re: punkkeja ja silmätulehdus 4kk vanhalla pennulla

ViestiKirjoittaja sahrami » 13 Maalis 2012 13:25

Voi olla, että luettelemiesi oireiden taustalla on useita aiheuttajia. Sanoisin, että eläinlääkäriin kannattaa olla yhteydessä ainakin siinä tapauksessa, jos edellisen käynnin jälkeen on tullut uusia oireita (esimerkiksi oliko kutinasta tai vatsan ihon nuolemisesta puhetta edellisellä käynnillä?) Kaljut läntit kasvoissa liittyvät todennäköisesti sikaripunkkiin, mutta riippuu kaljujen alueiden määrästä, laajuudesta ja sijainnista, lähdetäänkö niitä hoitamaan vai annetaanko koiran elimistön itse selviytyä niistä.
sahrami
 
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Joulu 2009 16:40

Re: punkkeja ja silmätulehdus 4kk vanhalla pennulla

ViestiKirjoittaja taikatemppu » 13 Maalis 2012 17:59

Tähän mennessä kaksi eri eläinlääkäriä sekä kasvattaja on sanonut että läntit ovat niin pieniä ja vähäisiä, ettei vielä ole syytä antaa antibioottia tai kortisoonia. Juttelin tänään kasvattajan kanssa ja hän suositteli odottamaan tehoaako Stronghold loishäätö, jossei tule mitään muita hälyttäviä oireita sillä aikaa.
taikatemppu
 
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Maalis 2012 21:02


Paluu Koiranpennut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa