Mainoksia

Maitoa nenästä

Maitoa nenästä

ViestiKirjoittaja Yohanna » 29 Syys 2012 09:54

Hei.

Minulla on kolmen vuorokauden ikäiset, pienet venäjäntoy pennut. Emo kärsinyt kalkin puutteesta ja annan sitä sille nyt pari pvää ihon alle, jotta kunto pysyisi parempana. Ruokaa se ei suostu kovin hyvin syömään, mutta annan sille ihan mitä vain se suostuu syömään ja lisäksi kalkkijauhetta ujutan aina ruoan sekaan. Parhaiten menee Hill's a/d ruoka sekoitettuna veteen ja maidonkorvikkeeseen ja ruiskusta se sen nuolee. Myös broilerin leikkeleet menee, jauhelihaa söi eilen ja tonnikalaa, mutta ei tänään. Tämä on oikea taiteen laji keksiä, mitä seuraavaksi koittaisin tarjota. Olisiko ehdotuksia?

Toinen asiani koskee toista pentua, pennut syntyivät hieman etuajassa 55-57pvä riippuen kummasta astutuksesta ovat saaneet alkunsa. Kaksi urospentua on menehtynyt, toinen synnytyksessä ja toinen 1vrk ikäisenä. Kaksi narttupentua on nyt hengissä ja syö ja kasvaa ja maitoa tulee todella paljon. Toinen pennuista on eilisillasta alkaen puskenut maitoa hieman nenästä ulos, se syö kyllä kokoajan ja kasvaa normaalista, jopa vauhdikkaammin kuin toinen pentu, mutta imiessäkin sitä tulee hieman kostuttaen emon nisän ympäryksen ja selkeästi näkee että se tulee nenästä. Olen sitä imenyt vauvojen "niistäjällä" ja pyyhkinyt pyyhkeellä. Kitalaessa ei ole vikaa ja se olisi ehkä oireillut jo heti syntymän jälkeen. Onko syytä huolestua vai voiko se johtu vaan ahneesta pennusta ja kovasta maidon tulosta?
Yohanna
 
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Syys 2012 09:45

Re: Maitoa nenästä

ViestiKirjoittaja tuijas » 01 Loka 2012 12:18

Tavallista on että juuri kitalakihalkiopennuilla tulee sieraimista maitoa, joten suosittelen vielä eläinlääkärin tarkistamaan kitalaen. Kalkin annon kanssa saa olla tarkkana, kalkin anto vaikuttaa elimistön omaan kykyyn vapauttaa kalkkia tarvittaessa ja kaikki nahan alle annetut injektiot tulisi olla eläinlääkärin määräämiä. Myös nartun syömättömyyden takia suosittelen olemaan yhteydessä koiraasi hoitavaan eläinlääkäriin.
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21

Re: Maitoa nenästä

ViestiKirjoittaja Yohanna » 01 Loka 2012 13:22

Koiralla ei ole kitalakihalkiota ja jos se olisi se ollut, olisi sitä tullut nenästä alkujaankin ja pentu ei pysyisi pulskana ja hyväkuntoisena. Tietenkin eläinlääkäri määräsi minulle nämä nahan alle annettavat kalkit ja sain tarkat ohjeet annostukseen ym. myös sain ohjeeksi antaa lisäksi d-vitamiinia, jotta kalkki imeytyisi paremmin. Tämän vuoksi myös emo on alkanut syödä ja olla virkeämpi, koska kalkin puutteesta oli selkeästi kyse. Nyt annan sille suun kautta kalkkia jauheena, jotta tila pysyisi vakaana.

Pennulta tulee silloin tällöin vielä nenästä maitoa ja imiessä kuuluu että se rohisee siellä nenässä, olen saanut sitä tulemaan uloskin ja välillä ei selkeästi oireile. Pentu kasvaa normaalisti ja voi muutenkin hyvin. Ajattelin vaan, että onko jollakulla kokemusta ahneista pennuista, kenen emolta tulee runsaasti maitoa ja se olisi tullut sen vuoksi välillä nenän kautta ulos? Tietenkin minua jännitää, että sitä ei mene keuhkoihin ja kehitä sitä kautta keuhkookuumetta pennulle. Eläinlääkärin kanssa olen kyllä ollut puheilla ja siellä ollaan käytykin mutta eipä sille juuri mitään voi tehdä kun on niin pieni ja vasta muutaman päivän ikäinen. Paras sitä on nyt vain tarkkailla, mutta kokemuksia ottaisin mielelläni vastaan.
Yohanna
 
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Syys 2012 09:45

Re: Maitoa nenästä

ViestiKirjoittaja mislaura7 » 03 Helmi 2015 07:10

Vatsa kurisee välillä todella kovaa ja tuhnuja pääsee useampi tunnissa. Silloin tällöin vatsa on löysällä ja koira tekee asioitaan silloin sisälle eikä tule pyytämään ulos (normaalisti pyytää ulos, jos lenkkien välillä tulee hätä). Tänään ei ole ruoka maistunut, vaikka yleensä ahmii ruokansa suitsait. Vesi kyllä maistuu kuten tavallista. Tyttö juo hirvittävät määrät lähes aina. Kun vesikuppiin vaihtaa tuoreen veden, saattaa neiti istahtaa hartaana kupin viereen ja latkia
______
Prep4sure.me CompTIA LX0-103 Oracle 1z0-062 Dumps JK0-801 Pass4sure ACCP-v6.2 Study Guide 1D0-520 Book 1z0-027
mislaura7
 
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Helmi 2015 06:55


Paluu Koiranpennut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa