Mainoksia

Pennun riehuminen ja stressi

Pennun riehuminen ja stressi

ViestiKirjoittaja Kami » 19 Maalis 2008 11:06

Tässä tuoreena pennunomistajana pari asiaa mietityttää kovasti.

Pentuni on todella riehakas, se jaksaa juosta ja leikkiä ihan itsekseenkin tuntikausia. Nenätyöskentely ei sitä juurikaan väsytä ja sen keskittymiskyky on muutenkin melko huono. Pennulla on oma aitaus, joka on ainoa paikka missä se rauhoittuu ja malttaa nukkua. Olen yrittänyt opettaa pennulle käskystä rauhoittumista, mutta yleensä pentu menee niin nopeasti kierroksille, että sitä ei mikään rauhoita. Olen yrittänyt rauhoittaa pentua sylissä, mutta se huutaa kuin tapettava ja rimpuilee eikä selkeästi pidä syliä mukavana paikkana. Kerran se huusi n. 15 minuuttia putkeen, kun yritin määrätietoisesti sitä rauhoittaa. Samaten pennun rauhoittaminen silittämällä kylkiä ja juttelemalla rauhallisesti on ihan mahdoton juttu, pentu ei istu hetkeksikään aloilleen viereeni vaan puuhastelee koko ajan. Maahan kyljelleen rauhoittamista kokeilin kerran, mutta siitä seurasi samanlainen show kuin sylissä rauhoittamisesta. Onko muita vinkkejä siihen, miten rauhoittamisen voisi opettaa?

Jos menemme jonnekin kylään, pentu juoksee ympäriinsä, leikkii kaikella mahdollisella, etsii keittiön lattialta namipaloja ja on koko ajan liikkeessä. Se kohkaa ja läähättää. Olen pohtinut, että stressaantuuko pentu näistä vierailuista ja on siksi niin levoton? Koira ei vaikuta hätääntyneeltä, mutta haluaa leikkiä kaikella mahdollisella ja puuhailla kuin viimeistä päivää. Olen ollut pennun kanssa kerran yökylässä sukulaisen luona, ja silloin pentu rauhottui aloilleen vasta kun oli riehunut ja puuhaillut n. 6 tuntia putkeen. Se kirjaimellisesti simahti, mutta vain hetkeksi. Heti kun joku liikkuu, pentu pongahtaa ylös ja lähtee seuraamaan aivan kuin odottaen jotain aktiviteettia. Sama juttu tapahtuu kotona, jos pentu ei ole aitauksessaan.

Olen huolissani tästä siksi, että pelkään pennun stressaantuvan unenpuutteesta ja jatkuvasta kohkaamisesta. Onko tämmöinen vilkkaus normaalia pentuaikaa ja rauhoittuuko koira aikuisempana? Miten voin palkita koiraa rauhallisesta käytöksestä, jos se on rauhallinen ainoastaan nukkuessaan? Jossain pentukirjassa neuvottiin, että jatka leikkiä pennun kanssa vasta kun se on rauhoittunut hetkeksi aloilleen, mutta minun pentuni ei sitä tee. Se jatkaa puuhailua yksikseen, kunnes nukahtaa hetkeksi. En taas viitsi kutsua sitä leikkiin heti kun se nukahtaa, koska pentu nukkuu muutenkin niin vähän.

Kertokaa siis, miten tällaiseen pitäisi suhtautua? Pitäisikö olla huolissaan vai meneekö tämä ohi ajan kanssa?
Kami
 
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Maalis 2008 10:51

Re: Pennun riehuminen ja stressi

ViestiKirjoittaja tuijas » 22 Maalis 2008 13:15

Hei, pentu riehuu normaaalistikin melko paljon. Kannattaisin aktiivista kouluttamista, jo lyhyetkin koulutusjaksot tekevät ihmeitä. Kun pentu saa aivotyöskentelyä, se rauhoittuu. Riehuminen lisää riehumista, joten aivojumppaa eli pikkutehtäviä ja usein. Ja koirakouluun kannattaa mennä kun pentu on rokotettu. Kellistäminen yms. voi aiheuttaa sen että koira saa huomiota ja riehuminen vaan lisääntyy. Kannattaa siis pitää mielessä että koiran rankaiseminenkin voi toimia palkintona silloin kun koira saa sen avulla huomiota.
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21


Paluu Koiranpennut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron