Mainoksia

16 pv ikäisen pennun hoito

16 pv ikäisen pennun hoito

ViestiKirjoittaja chihu » 04 Loka 2010 10:48

hei!

Saadessani vain negatiivista palautetta muissa ketjuissa, päätin kirjoittaa nyt tänne. Kaipailisin neuvoja, vinkkejä, kaikkea koskien tilannettani..

Otin eilen hoiviini vain 15 päivän ikäisen chihuahua pennun. Tiedän sen kuullostavan hullulta, mutta halusin koittaa auttaa tätä pikkuista selviämään. Tarina tässä on, että kaksi viikkoa sitten syntyneet 4pentua menettivät emonsa sen jäätyä auton alle noin kaksi päivää sitten. Koiran kasvattaja ei nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin löytää lisäapua tilanteeseensa (tästä asiasta ei enempää kun en itsekään tiedä syitä miksi erotti sisarukset toisistaan). Kuulin asiasta enkä voinut olla auttamatta, ihan vain pentujen vuoksi. Nyt sitten kaipaisinkin neuvoja tähän kasvatukseen.

Ensimmäiseksi, ruokinta. Minulle neuvottiin apteekista ja tämän kasvattajan taholta syöttämään ihan äidin maidonkorviketta, siis ihmisille tarkoitettua. Hain sitä sitten eilen ja olen nyt syöttänyt tuttipullosta. Onko tämä riittävä vai pitäisikö käydä esim. eläinlääkäriltä hakemassa jotain koirille tarkoitettua? itse en riskeeraa tekemällä sitä joten jotain valmista, veteen tms. sekoitettavaa sen pitää olla. Nyt olen tarjoillut tätä siis tuttipullosta ja noin kädenlämpöisenä.Tuntuu maittavan vaaville niin, että maha räjähtäisi jos kaiken antaisi! ruokahalut siis eivät ole kadonneet, ja se varmaan on koiran pelastus?

Toinen huoleni on kyhäämäni pentulaatikko... Tein sen tuollaiseen pehmeäreunaiseen ikean laatikkoon jossa korkeat laidat... pohjalle laitoin pullon kuumaa vettä sekä lämmitetyn kauratyynyn... nyt olen lämmittänyt niitä aina, kun pentu alkaa kitisemään, joten noin 3 tunnin välein. Onko tämä riittävää vai tuleeko pennulla liian kuuma? Näiden päälle olen siis laittanut pehmeän viltin sekä oikeasta pentulaatikosta tuodun rätin, jotta pennulla olisi kotoisa tunnelma. En viitsi vielä leluja tms laittaa, jotta koira saa olla rauhassa ja ei ala hämmästelemään uusia olioita.

Kolmas asia, voiko tällaista vaavia jättää yksin? Ainakin tänään olen niin huolen murtama etten mihinkään mene, mutta haluaisin tietää mitä asiantuntijat neuvovat.. Pentu kyllä nukkuu aika sikeään mutta en tiedä kuinka kauan ja mitä jos tuleekin joku hätä.. Täksi viikoksi olen ajatellut joka tapauksessa pyytää tuttavia kun olen itse asioillani, mutta miten eteenpäin?

Tässä siis suurimmat huoleni. Kaikkia rauhoittavia sanoja jos joltain löytyisi, koko ajan mielessäni on pelko ettei pentu selviydy ja tarkistankin sen laatikon tämän tästä.. Koitan pitää huolta parhaani mukaan, mutta eihän koskaan tiedä jos tekee virheitä.

Kiitos jo etukäteen kaikille ja ne, joilla olisi arvosteltavaa esim kasvattajaa kohtaan, niin voitte pitää asianne itsellänne.. ei ole minun vikani tämä tragedia, itse yritän vain auttaa. eikö tärkeintä ole vaavin selviytyminen?
chihu
 
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Loka 2010 10:34

Re: 16 pv ikäisen pennun hoito

ViestiKirjoittaja sahrami » 04 Loka 2010 20:11

Hei!

Tässä on vähän vinkkejä pennun hoitoon:

Liian korkeaa lämpötilaa pentulaatikossa voi välttää sillä, että koettaa järjestää laatikkoon erilaisia lämpötiloja. Näin pentu pääsee ryömimään kauemmaksi lämmönlähteestä jos sen tulee kuuma. Kirjallisuuden mukaan sopivat lämpötilat pienelle pennulle ovat seuraavat: 2 vkon ikä 26-29 astetta, 3 vkon ikä 23-26 astetta ja 4-12 vkon ikä 23 astetta. (Tiedot otettu kirjasta Small Animal Clinical Nutrition)

Noin kolmen viikon ikään asti pentua täytyy auttaa virtsaamaan ja ulostamaan. Tämä tehdään pyyhkimällä pennun vatsaa ja takapäätä lämpimällä, kostealla pyyhkeellä tai vanutupolla aina ruokinnan jälkeen.

Maitoa ei kannata valmistaa enempää kuin korkeintaan vuorokauden annos kerrallaan, jotta se säilyy mahdollisimman hyvänä. Paras ruokkimisasento on sellainen, jossa pentu on mahallaan kädessä, koska tällöin on kaikkein pienin todennäköisyys siihen että pentu sattuu vahingossa saamaan maitoa keuhkoihinsa. Pulloa ei myöskään saa puristaa, vaan pennun on todella itse imettävä maito samasta syystä. Pentua on ruokittava neljän-kuuden tunnin välein. Jos pentu alkaa ripuloimaan, voi syynä olla kylmä ruoka tai liian suuret kerta-annokset. Toki pennun ripuli voi johtua monesta muustakin asiasta.

Maidonkorvikeasiaan en osaa muuta sanoa, kuin että äidinmaidon koostumus vaihtelee eri eläinlajeilla, joten erityisesti koiranpennuille tarkoitettu vastike on varmasti paras vaihtoehto. Sitä en kuitenkaan tiedä, josko ihmisille tarkoitettu vastike on riittävän hyvää koiranpennulle vai tulisiko sen ehdottomasti saada juuri emonmaidonvastiketta.
sahrami
 
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Joulu 2009 16:40

Re: 16 pv ikäisen pennun hoito

ViestiKirjoittaja sahrami » 04 Loka 2010 20:27

Ja tässä vähän lisäyksiä edelliseen viestiin =)

On varmasti hyvä että pennun läheisyydessä on koko ajan joku, mikäli se vain on mahdollista järjestää. Leluja se ei tosiaan tarvitse ennen kuin se alkaa tutkimaan ympäristöään aktiivisesti. Kun pentu on hieman isompi, on tärkeää myös huolehtia että se saa paljon hyviä kokemuksia muista koirista. Muiden koirien tulisi olla tietysti terveitä ja mieluiten rokotettuja, koska parin kuukauden ikäisen pennun omat rokotukset eivät vielä ole kunnossa.

Lopuksi toivotan onnea projektisi kanssa. Ilman emoa ja pentuesisaruksia varttuva pentu on altis monille ongelmille, ja on myös mahdollista että se ei selviä aikuiseksi asti vaikka sitä olisi hoidettu kaikkien taiteen sääntöjän mukaan. Mutta kun parhaasi olet yrittänyt, voit mielestäni olla rauhallisin mielin riippumatta siitä miten kaikki päättyy.
sahrami
 
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Joulu 2009 16:40

Re: 16 pv ikäisen pennun hoito

ViestiKirjoittaja Petra » 04 Loka 2010 21:19

Tuosta äidinmaidonvastikkeesta luin juuri eilen, että ihmisille tarkoitettua äidinmaidonvastiketta EI saisi koirille antaa, vaan tulisi olla koirille tarkoitettua vastiketta. Suosittelisin hakemaan koirille tarkoitettua vastiketta mahdollisimman pian.

Toivotan kovasti onnea haasteeseesi, toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin!
Petra
 
Viestit: 43
Liittynyt: 28 Kesä 2009 21:34

Re: 16 pv ikäisen pennun hoito

ViestiKirjoittaja jannik » 07 Loka 2010 18:36

kannattaa tarkkailla pennun painoa ja jos ei nouse niin ota yhteys eläinlääkäriin.
omalla koirallani on 15pvän ikäiset pennut,ja yhden kanssa alussa taisteltiin eloonjäämisen takia..onneksi kuitenkin selvisi..joten onnea sinulle,ja toivottavasti pikkunen kasvaa ja selviää:)
jannik
 
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Loka 2010 07:52

Re: 16 pv ikäisen pennun hoito

ViestiKirjoittaja chihu » 11 Loka 2010 20:08

linjoilla taas pikkuhaukun kera. käväisin heti viime maanantaina eläinlääkärillä ja siellä tuli positiivista palautetta.. onneksi!

ostin royal caninin maidonvastiketta sekä valmiiksi jo starter papuja. Nyt on maitoa maittanut joskus jopa liikaakin, mitä tuumaa enemmän asiasta tietävät, parempi olla syöttämättä liikaa vai parempi pitää hauva tyytyväisenä? nyt koiruudella siis ikää 23 päivää ja purkin annostu sanoo ylimalkaisesti että 1-10 kg aikuisena: 25-60ml. Hauva painaa nyt n 480g (kasvaa järkyttävästi, liekö saanut ennen minua vähemmän maitoa) joten viittaisi 2 kilon painoon aikuisena. olen nyt antanut n 100ml, maksimillaan kerran söi 150 milliä mutta sitten kakkasikin! onko ihan hyvän kuulloinen annostus?

pentu on kehittynyt aika hyvin, simmut ovat täysin auki ammollaan, jopa nukkuessa ja korvatkin avautuvat koko ajan enemmän, nyt jo kuulee ja näkee siis suht ok. kävelyä on harjoiteltu jo jonkin verran vaikkakin tassut eivät siihen ihan vielä täysin sovellukkaan. pylly pysyy jo ilmassa muutaman askeleen ja eteenpäin päästään. kynnet kasvavat lujaa niitä olen jo leikannut.. uusin ilmiö on puhkeavat maitohampaat, kulmahampuja sekä nätti rivi ala sekä ylähampuja jo pilkottaa, joskin ovat kaikki puhkeamisasteella vielä.. häntäkin on jo heilahtanut muutamaan kertaan :) kuullostaako kaikki tämä muiden korvaan normaalilta edistymiseltä?

hampaista tuli sellanen vielä mieleen että onko normaalia että kitalaen ja hampaiden välissä on ns sileä alue? eivät siis ole niinkuin aikuisella, hampaat kitalaen jatkoa... ihmettelin tätä mutta toisaalta en ole koskaan pienien vauvojen suihin kurkannut. toinen asia on lämpö, koiruus ei enää valita kun pullot viilenevät eikä hakeudu lämpimiin nurkkiin.. voiko siis 23 päivän ikäiselle riittää kun sisällä on jo itsessään se 22-23 astetta? toki lämpöä kroppaan tulee aina ruuastakin, eikä pentu ole koskaan tuntunut viileältä..

loppuun vielä kysymys, mitä oireita on jos on keuhkotulehdus tai muu tulehdus joka pennulla on vaarana? hiipumisesta kyselinkin jo elliltä ja totesi että todella marginaalinen prosentti pennuista omaa tämän geenin, joten minä en sille mitään voi..

anteeksi kirjoitukseni epämääräisyys, tässä pentua katsellessa tulee aina uusia asioita mieleeni.. toivottavasti lisäapua löytyy! kiitos kaikille jo vastanneille
chihu
 
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Loka 2010 10:34

Re: 16 pv ikäisen pennun hoito

ViestiKirjoittaja chihu » 11 Loka 2010 20:14

jatkoa seuraa... hauva juuri rapsutteli kuin aikamies takajalallaan korvaansa, voi voi sitä näkyä... sijaismamma täällä on ihan myyty!

yhden kysymyksen vielä lisäisin, koska noita starter papuja kannattaisi antaa hauvalle? jotkut kun sanoo että nyt ja toiset että ei ennen 6 viiko ikää... jauhelihaa olen kuullut monien syöttävän, miten se pitäisi valmistaa, minkä eläimen lihaa yms? kermaviiliä ei täältä löydy joten sitä en valitettavasti voi tarjota...

tässä taisi olla kaikki pähkinät, vastauksia odotellessa!
chihu
 
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Loka 2010 10:34

Re: 16 pv ikäisen pennun hoito

ViestiKirjoittaja Petra » 11 Loka 2010 21:15

Voi olla vielä ihan hyvä pitää lämminvesipulloa jossakin nurkassa, niin että pentu voi itse hakeutua sinne jos tarve vaatii.

Kun kyseessä on pieni rotu, aloittaa monet lisäruokinnan käsittääkseni hieman myöhemmin, voit kuitenkin aloittaa jollakin kevyellä, esim. riisi tai maissijauhovellillä, johon lisäät esimerkiksi munankeltuaista. Ensimmäisten maisteluiden jälken voit lisätä velliin myös esim. hyvää jauhelihaa, kypsää perattua kalaa keitettyä kananmunaa tms. Voit myös alkaa lisäämään turvotettuja pentunappuloita velliin. Muista laittaa raikas vesi tarjolle heti kun alat ruokkimaan kiinteällä ruualla. Hyvin syöneen pennun masu on pyöreä mutta ei tiukka. Liika ruoka aiheuttaa pikkupennulle helposti vatsavaivoja.

Voit alkuun antaa pienen annoksen kerran päivässä muutaman päivän ajan, tämän jälkeen siirryt kahteen annokseen ja pikkuhiljaa lisäät ruokintakeroja niin että pentu saa esim 5 lisäruoka-annosta päivässä.

Sisäloishäätö on hyvä antaa pennulle samalla kun aloittaa lisäruokinnan. Koirille voi antaa myös muita maitotuotteita kuin kermaviiliä. Esimerkiksi piimää, maustamatonta jugurttia, maitorahkaa...

Toivottavasti tästä oli taas jotain apua :)

edit. Korvikemaitoa voit antaa kiinteän ruuan rinnalla aina 6-7 viikkoseksi asti annosta pikkuhiljaa pienentäen, voit siirtyä antamaan sitä joko erikseen laakealta astialta tai velliin sekoitettuna sitten kun pentu osaa jo syödä/juoda. Vedelle kannattaa etsiä matala, laakea ja tukeva astia. Pienen chihupennun kohalla voi olla aika haasteellista löytää astia joka on tarpeeksi matala, mutta etköhän jotain keksi ;) Itsellä tulisi mieleen esim sellainen lautanen jossa on jyrkästi nousevat reunat ja joka ei kippaa jos/kun pentu astuu sen reunalle.

Ja hyvä että leikkaat jo kynsiä, "perushoito" kannattaa aloittaa jo nyt, pentu tottuu siihen jolloin vanhemmalla iällä kynsienleikkuu ja muu hoito on helpompaa :) Vaikka pentu ei varsinaisesti tarvitsisikaan mitään hoidollisia toimenpiteitä juuri tänä päivänä (esim juuri tuo kynsienleikkuu), kannattaa kuitenkin esim tassuja räplätä jo tässä vaiheessa "muuten vaan" vaikka kynsiä et leikkaisikaan :)

Niin ja jauhelihaa, kun se on hyvän laatuista, antaisin itse ihan raakana. Kannattaa kuitenkin aloittaa tosi pienellä määrällä.
Petra
 
Viestit: 43
Liittynyt: 28 Kesä 2009 21:34

Re: 16 pv ikäisen pennun hoito

ViestiKirjoittaja chihu » 02 Marras 2010 21:48

Heippa kaikille taas!
kiitos tarkeista vinkeista, taalla ollaan edistytty huomattavasti! Haukku on nyt siis 45 paivaa vanha eli tasan 6vk! Ruoka maittaa, ja kasvu on hurjaa...

Talla hetkella syotan pentua viela maidonvastikkeella, lisaan koko ajan starter papujen maaraa ja pentu on jo parisen viikkoa saanut lusikallisen per ruokailu starter moussea. kun saisin sen kehittajan tassujeni valiin, kiittaisin syvasti! hauva syo aina innolla ja saannolliset ruoka-ajatkin ovat jo meilla arkea! (ennen syotiin koko ajan vahan)

painoa on tullut huomattavasti, kasvu on ollut yli normaalin vauhdin ja reippaasti... keittiovaakani loppui jo kesken, talla hetkella mennaan jossakin 1 kilon ja 1,5 kilon valilla... ell totesi tanaan koiruuden olevan 8 viikkoisen tasolla ja naureskeli itsekseen etta siina se sijaismamma kehittaa itselleen ison chihun... noh eipa haittaa minua! hampaat ovat puhjenneet jo viime viikon alussa, rivisto on natti ja tasainen, joskaan ei ihan tasapurennaksi tuota voi kutsua! kitalakikin on kehittynyt ja nayttaa jo tavalliselta.. korvista nyt puhumattakaan :D olen vakavasti alkanut harkitsemaan hakunu nimeamista dumboksi...

noniin, asiaan... ei niin hyvaa ettei huonoa... pentuni on, krohom, vahan riehakas ja harrastaa esim poydanjalkaa pain kavelya, sohvaltakin ollaan kupsahdettu alas vaikka mita tein... ei ole kuitenkaan uikutellut eika aristellut kuin sen hetken kun toilaili ja pohdinkin etta onko mitaan vakavempaa sitten sattunut? paasta kun ei aina tieda ulospain, kuin ei luistakaan, mutta luulisi valittavan tai aristavan? touhu yleensa jatkuu kun ajatukset ovat jarjestyksessa joten en ole viittinyt liikaa huolestua...

toinen juttu on rokotukset. Asustan itse siis espanjassa ja olen tuomassa nyt pentua kotsaan. lento meilla on niinkin aikaisin kuin 5.12 mika meinaa sita, etta koirus on silloin 2kk 18 pv.. mita mielta olette miten pentu ottaa tallaisen valtavan matkan? lennon kesto on reipas 4h ja matkustus tapahtuu matkustamossa, joten sinansa ei mitenkaan liian paha... ajattelin ottaa mukaan maitojauhetta ja tuttipullon jotta rauhoittelu onnistuu jos jannittaa. mita kokeneemmat neuvoisivat tahan tilanteeseen? miten toimia?
Asiaan liittyen rokotuksista sen verran, etta koira on nyt espanjalaisessa rokotusohjelmassa, joka alkaa orpopennuilla (suomessa sama) 6 viikon iassa. tanaan tuli siis ekat rokotteet kainaloon ja tiedossa seuraavan kerran 15 paivan paasta. Madottanut olen vain kerran ellin kehoituksesta, seuraavaksi sitten taas ennen rokotteita. Huolehdin kuitenkin tuosta rabieksesta! jotkut puhuvat etta sen voisi laittaa jopa 4 viikon ikaiselle pennulle... Eiko se ole liian vahva niin pienelle? voiko siita tulla peruuttamattomia haittavaikutuksia tai jopa hengenlahto? miten on tuon 21 paivan varoajan suhteen? taytyyko se olla myos pennulla?

kaikkia neuvoja rokottamiseen seka lentamiseen pennun kanssa ottaisin vastaan! koitin saada lentoa myohemmaksi mutta ei ollut paikkoja enaa :S


kiitos etukateen!
chihu
 
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Loka 2010 10:34

Re: 16 pv ikäisen pennun hoito

ViestiKirjoittaja sahrami » 05 Marras 2010 15:36

Hei!

Mukava kuulla että teillä sujuu hyvin. Tässä vähän vastauksia rokotuskysymyksiin.

Eli lain mukaan Espanjasta Suomeen tuotavalla alle kolme kuukautta vanhalla koiralla tulee olla tunnistusmerkintä (käytännössä mikrosiru), rabiesrokotus ja lemmikkieläinpassi. Ja luonnollisesti koiralla ei saa olla minkään sairauden oireita kuljetushetkellä.

Ainakin jotkut rabies-rokotevalmisteet voi todella antaa jo 4-viikkoiselle pennulle mikäli se jostain syystä on tarpeen, eikä sillä pitäisi terveelle pennulle olla sen suurempaa sivuvaikutusriskiä kuin vanhemmallekaan pennulle. Tästä voit tietysti puhua eläinlääkärinne kanssa. Rokotus on lain mukaan annettava 21 vuorokautta ennen matkustamista, ja tämä koskee myös pentuja.

Lemmikkieläinpassista täytyy löytyä eläimen tunnistusta koskevat tiedot sekä merkintä rabiesrokotuksesta.

Lisätietoja koirien maahantuontia koskien löytyy mm. Eviran sivuilta
http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/t ... ja_fretit/
sahrami
 
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Joulu 2009 16:40

Seuraava

Paluu Koiranpennut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa