Mainoksia

Juoksujen jälkeinen masennus

Juoksujen jälkeinen masennus

ViestiKirjoittaja TyyneVilma » 09 Heinä 2008 14:25

Tiibetinspanielini (2-vee) muuttui toisten juoksujen jälkeen (juoksut oli toukokuussa) jotenkin väsyneeksi ja haluttomaksi. Syö, juo, ja ulkoilee ihan normaalista (paitsi ajoittan tuntuu että ulkona pitää vetää perässä kun meno on niin verkkaista), motivointi ja leikittäminen vaikeaa kun tuntuu että koira ei innostu helposti mistään. Onko juoksujen jälkeinen masennus normaalia? ja kauanko sitä kestää?
TyyneVilma
 
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Heinä 2008 14:18

Re: Juoksujen jälkeinen masennus

ViestiKirjoittaja lucanne » 10 Heinä 2008 04:33

Hei TyyneVilma,
ajattelin myös laittaa lusikkani tähän soppaan kun oma hauvani kärsii myös samasta asiasta.
Tyttö tulee hyvin flegmaattiseksi ja petaa kovasti. Normaalisti on erittäin leikkisä mutta kun alkaa tuo aika niin hän on kuin eri koira.
Syö, juo, käymme lenkillä mutta se hänelle ominainen ikoisuus puuttuu ja usein hän vain istuu ja tarkkailee ohikulkevia ihmisiä. Olen leikillisesti usein kysynytkin häneltä, että "aiotko tällä kertaa meditoida kauan samassa paikassa"?
Tätä on kestänyt useamman viikon ja jotenkin hän on hyvin omissa oloissaan eikä innostu mistään. On hyvin epäsosiaalinen vaikka normaalisti pitää kaikista eläimistä ja ihmisistä.
Tyttö petasi kovasti päivästä toiseen ja kantoi leluja suussaan tuoden niitä minulle samalla uikuttaen ikään kuin sanoakseen, että hoida sinä mamma välillä. Kun katselen tv:tä sängyssä niin hän tuo leluja minun kainalooni ja alkaa itse nukkumaan viereen. Heti herättyään tulee tarkastamaan, että lelut on hoidettu hyvin.
Tytöltä tulee myös maitoa aivan suihkuna muutaman viikon.

Minun naapurirapussa asuu aivan ihana tipsutyttö jonka elämä on myös samanlaista juoksun jälkeen. Muuten hänkin on niin kova leikkimään oman hauvani kanssa. Tämä tyttö on nyt hiukan yli 3 vuotta ja omistaja suunnittelee myös pennuttamista, että jospa siitä olisi apua.

Nyt minun havannaiseni on raskaana ja juuri siksi teetän pennut kun nuo valeraskaudet ovat olleet kovin raskaat. Edellisellä koirallani oli sama juttu ja pentueen teettäminen auttoi. Joten mieluimmin teen niin kuin poistatan kohdun jota minulle kyllä heti tarjottiin eläinlääkärissä.
En halua sitä poistattaa kun se voi taas tuoda tullessaan eri ongelmia. Tyttö saattaa lihota kovasti tai olemus muuttuu ihan eri koiraksi. Sitä paitsi olen sitä mieltä, että jos kohtu on terve niin ei pidä ihmisen "ronkkia" joka asiaan joka ei ole aina luonnollista. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni ja kannanottoni asiaan.
Kohdun jokin sairaus on asia erikseen.

Toivon kovasti, että tämä pennutus auttaisi ja elämä olisi tasapainoisempaa juoksunkin jälkeen.

Sinun kannattaa kuitenkin keskustella asiasta myös lääkärin kanssa, että mitä kaikkia vaihtoehtoja hänellä olisi.
Olisiko jokin hormoonihoito apu tähän vaivaan?
Vai mitä kaikkea niitä mahtaakaan olla?

Hyvää jatkoa Sinulle tipsusi kanssa.
-anne-
lucanne
 
Viestit: 26
Liittynyt: 08 Heinä 2008 15:41
Paikkakunta: Heinola

Re: Juoksujen jälkeinen masennus

ViestiKirjoittaja tuijas » 11 Heinä 2008 09:40

Heippa vaan, valeraskauteen on hormonilääkitys, jota käytetään jos valeraskauden oireet ovat oikein häiritseviä, esim. narttu agressiivinen omistajia kohtaan, tällaistakin voi siis pahimmillaan esiintyä.. Mutta valeraskaus siis normaali-ilmiö.
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21


Paluu Kun koira sairastaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa

cron