Mainoksia

Ruokinnan vaikutus koiran kokoon?

Ruokinnan vaikutus koiran kokoon?

ViestiKirjoittaja Marde » 21 Kesä 2009 13:10

Hei,

eli kääpiökoirista enimmäkseen nyt olisi kysymys. Harrastuspiirissämme on alkanut liikkua väite, että pennun/junnun niukalla ruokavaliolla pystyttäisiin vaikuttamaan koiran lopulliseen kokoon... Olen tietoinen, että ruokinnalla pystytään vaikuttamaan kasvuvauhtiin, mutta tuntuu uskomattomalta, että kokoon???? Eikös perimällä ole näppinsä pelissä tässä asiassa? jotain linkkiä tms, mistä saisin vahvistusta asiaan????
Marde
 
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Kesä 2009 12:45

Re: Ruokinnan vaikutus koiran kokoon?

ViestiKirjoittaja tuijas » 21 Kesä 2009 14:32

Kyllä ruokinnalla voi olla vaikutusta kokoon jonkin verran, mutta on epäeettistä antaa kasvavalle koiralle vähemmän ruokaa kuin se kasvuun tarvitsisi. Perimällä on tietysti vaikutusta kokoon. On huomioitava että koiran liian niukka ruokinta on eläinsuojelulain vastainen teko.
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21

Re: Ruokinnan vaikutus koiran kokoon?

ViestiKirjoittaja Marde » 21 Kesä 2009 14:58

Kiitoksia! On vaan hiuksia nostattavaa, kun porukka kertoo syöttävänsä niukalla ruualla pysyäkseen toivotussa koossa.
Marde
 
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Kesä 2009 12:45

Re: Ruokinnan vaikutus koiran kokoon?

ViestiKirjoittaja Nefertiti » 23 Kesä 2009 03:05

Geenien mukaan se koira kasvaa. Väärällä/köyhällä ruokavaliolla saa aikaiseksi kitukasvuisia ja/tai vaivaisia koiria. Itsekin sain suosituksen siirtyä n.5kk adult- muoniin mutta syötin puppyä n.9kk ikään ja 13kk ikäiseksi 50/50. Koira 51,5cm (0,5cm yli ihanteen) ja 24kg. Eli kasvoi mitä kasvoi hyvällä ruualla ja geenit/perimä määräsi koon. Muutkin koirat, eri rotua kuin em., ovat saaneet syödä täysin vapaasti penturuokaa, kumpikin ihanteissa.
Nefertiti
 
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Huhti 2009 08:48

Re: Ruokinnan vaikutus koiran kokoon?

ViestiKirjoittaja Jutta Pyörre » 29 Heinä 2009 11:53

Itseasiassa kun koiralla on mennyt nopein kasvuvaihe ohi niin pentu voi syödä jo aikuisenkoiran ruokaa. Tämä ei vaikuta mitenkää koiran kokoon (jos koira edelleen saa niin paljon ruokaa kuin tarvitsee eli energiakulutuksen mukaan)
Nimittäin liian voimakas penturuoka voi vaan olla haitaksi pennulle myös kasvuvaiheen jälkeenkin. Ja muutenkin nykyään on tullut jo myyntiin koiranruokia jotka käyvät pennusta vaariin ;) ja tämä ruokaesittelijä selittikin että heidän ajatuksensa mukaan pentu koirat syövät samaa ruokaa kuin aikuisenakin (pärjää samoilla ruokaaineksilla) mutta erona se että pentu saa syödä niin paljon kuin haluaa. Hyvä ideä mut tiesin et meillä ei toimi ainakaan näiden kahden viimeisen koiran kohdalla koska niillä ei ole sitä täyden olon tunnetta. (nykyinen vanhempi koiran ion useaan otteeseen saanut ruokakaapin auki ja syönyt 5kg koiran ruokaa ja edelleen kerjännyt lisää. nykyään ruoat lukkojen takana)

Itse olen kyllä ruokkinut keskikokoiseksi kasvavia koiriani penturuualle 7kk asti. Nyt kolmennen kohdalla lopetin "jo" 6kk iässä penturuoan. Urospentuni sisaruksen omistaja taas lopetti jo 5kk paikkeilla ja paljon paremmin kehittynyt kuin minun hauvani. Eli jos ruokit koiraa aikuisenkorianruoalla ja annat sitä tarvittavan määrän niin sen ei kyllä pitäisi vaikuttaa koiran kasvuun.

Tuttuni ei ole ainakaan kahta pinseriään ikinä ruokkinut penturualla molemmat hyvä rakenteisiä ja muutenkin terveitä (a-lonkkaisia, terveet silmät jne.)

Ja jostain olen lukenut, että kun koira on on saavuttanut 75% aikuispainostaan, voi siirtyä aikuisruokaan.

Mutta mutta joka koirani kohdalla mietin aina uskallanko jo vaihtaa aikuisruokaan :D Nyt 2v koirani kanssa päätös oli helppo koska oli nuorena jo todella hyvä rakenne ja jalat suorat nyt hieman mietin nykyistä pentua koska aika luikku vielä. :)
Jutta Pyörre
 
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Heinä 2009 11:16


Paluu Koiran ruokinta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron