Mainoksia

tärinää, venyttelyä, oksentelua

tärinää, venyttelyä, oksentelua

ViestiKirjoittaja liisa » 27 Syys 2009 09:56

Koirallani (2v. tiibetinspanieli, uros)on parin viikon välein oksentelua, pidetään dietillä ja "tauti" menee ohi. Käytiin ekan kerran jälkeen lääkärissä ja epäili normaalia vatsatautia eli syönyt jotain jne...jne... Venyttely ja tärinä oli kuulemma nestehukkaa. Saatiin ruokintaohjeet ja ollaan sen jälkeen todella katsottu, ettei mitään vierasta mene koiran suuhun.

Ollaan uskottu tuohon normaaliin vatsatauti-epäilyyn ja pidetty aina dietti ja nesteytetty, mutta nyt en enää jaksa uskoa normaaliin vatsapöpöön.
Viimeksi sairastaellut vko 25, vko 33, 36, 38 (pe-ma) ja nyt taas, eli ainostaan ti-pe oli normaali koira.
"Tauti" alkaa usein oksentelulla yöllä niinkuin nytkin pe-la yönä oksensi vihreää mössöä, sapet? Usein myös ripulia.

Seuraavana päivänä ei syö, ei juo. Annetaan ruiskulla vettä ja käytetään postilaatikolla pissalla. Saattaa illalla taas syödä, nytkin söi eilen illalla.

Oireet kestää n. 3-4 päivää (-> ei jatkuvaa, mutta useamman kerran päivän aikana), jonka jälkeen on aivan normaali, syö, juo, leikkii ja lenkkeilee, kunnes taas oireet alkavat.

Taudin oireet ovat voimakas venyttely, venyttelee kuin kissa, takapää ylhäällä ja etupää maassa. Olen huomannut että tämä asento voi olla usean minuutin ajan, varmaankaan kipua tms. ei tunnu tuossa asennossa.

Lisäksi tärisee, samaa tärinää oli joskus jo pentua (kuvittelin peloksi, en tiedä enää oliko sitä?)

Koiramme ei tule terveenä ollessaan syliin, ellei sitä pyydä, houkuttele tai nosta. "Taudin" aikana hakeutuu itse syliin ja tärisee siinä ja on todella sairaan oloinen.
liisa
 
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Syys 2009 09:47

Re: tärinää, venyttelyä, oksentelua

ViestiKirjoittaja maria n » 28 Syys 2009 17:19

Oikassa olet, kuvailemasi tauti ei vaikuta tavalliselta vatsataudilta. Venyttely johtuu todennäköisesti vatsaonteloperäisestä kivusta. Koira ei normaalisti oksenna noin usein. Sinun kannattaa olla yhteydessä eläinlääkäriisi uudestaan. Diagnoosiin pääsemiseen tarvitaan jatkotutkimuksia.
maria n
 
Viestit: 113
Liittynyt: 30 Tammi 2009 18:35

Re: tärinää, venyttelyä, oksentelua

ViestiKirjoittaja Ronja » 05 Loka 2009 11:03

Meillä on kanssa ollut koiralla ton tapasta, mutta tähän mennessä ilman tota venyttelyä... Nyt koira veti selän köyryyn niinkuin kissat ja venytteli etutassuja tosi oudosti, siis mulle ennen näkemättömästi. Oksentelua on ollut jotenkin "liian" usein, ei nyt siis ihan kahen viikon välein, mutta silleen, että on ruvennu oudoksuttaan. Viimeks kun oli paha setti, joutu tiputukseen asti, kun veden juottaminen mahdotonta. Nyt oon saanu houkuteltua juomaan vähän ja laittanu muutaman riisin ja paljon vettä, jonka se sitten nälissään onneks juo. Mutta tärinää on kanssa, samanlaista, kun sillon kun se on tosi jännittynyt, eli esim. kun näköpiirissä on "paisti" tai kun sitä ilmeisesti pelottaa, eli jos oon vihanen jne...
Mutta toi venyttely oli nyt ihn uutta. Liekö kyseessä sama "tauti" ?
Blancura total!
Ronja
 
Viestit: 1
Liittynyt: 05 Loka 2009 10:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: tärinää, venyttelyä, oksentelua

ViestiKirjoittaja hannele » 06 Loka 2009 19:35

en halua olla mikään pahanilmanlintu mutta tuo "venyttely" eli etupää maassa, peppu ylhäällä = rukousasento on ell:n mukaan tyypillinen haimatulehduksessa. Viimeksi päivystyksessä ell näytti myös kirjastaan tuon asennon .... Kaikki päivystävät eläinlääkärit epäilivät omalla koirallani haimatulehdusta juuri tuon asennon perusteella, oireisiin liittyi myös oksentelu sekä selkä köyryssä kävely. Myöhemmin koirani sai niin vaikean kipukohtauksen että oli Viikissä tehopuolella hoidossa 2 yötä ja siellä myös haimatulehdus todettiin verikokeesta (ei näkynyt aikaisemmin kokeissa). Mä kyllä ottaisin sinuna ottaisin pikaisesti yhteyttä eläinlääkäriin ....

Blogissani olen oman koirani oireista kirjoitellut, jos on aikaa lukea ja tutustua http://anninuppu.vuodatus.net/
ensimmäiset oireet alkoivat 04.04.2008.
hannele
 
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Heinä 2009 17:06

Re: tärinää, venyttelyä, oksentelua

ViestiKirjoittaja Havanese » 07 Loka 2009 08:20

Meillä koira sai myös tuontyylisiä kipukohtauksia, uikutteli, venytteli ja tärisi, muttei oksennellut eikä ripuloinut. Käytiin eläinlääkärissä ,mutta ei selvinnyt mitään kunnes soitettiin Laelakseen ja kuultiin että haimaan liittyvät sairaudet voivat aiheuttaa tuollaisen tilan. Käytiin verikokeessa ja tuloksista selvisi haimatulehdus.Ja nyt on hyvin menty eteenpäin, rasvattomalla ruokavaliolla.
Havanese
 
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Kesä 2009 20:52


Paluu Kun koira sairastaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron