Mainoksia

gastriitti ja mahahaava

Re: gastriitti ja mahahaava

ViestiKirjoittaja LauraL » 30 Loka 2009 20:08

Hei,

Miten teidän molempien koirilla tällä hetkellä menee? Itselläni on 1v ikäinen kääpiökoiranarttu jolla ollut samankaltaisia ruoansulatusongelmia jostain 8kk ikäisestä asti. Ripulia, oksentelua, epäilen stressiperäistä. Tuntuu että tämä stressaa kaikesta mitä ympärillä tapahtuu. Eläinlääkäri epäili jotain mahaportin löysyyttä mistä johtuisi närästys.

Olisi kiva jos vastaisitte tänne tai sitten yksärillä, itse olen ajatellut viedä koiran vatsalaukun tähystykseen jos vielä jatkuu. Meiltä ei toistaiseksi olla tutkittu muuta kun verikokeet ja röntgenit.
LauraL
 
Viestit: 35
Liittynyt: 11 Syys 2009 22:04

Re: gastriitti ja mahahaava

ViestiKirjoittaja essu/kassu » 08 Marras 2009 00:22

Mulla on viisi vuotias "seropi" joka on avioero perheen koira, oli alle vuoden ikäinen kun sen sain. Siitä asti kun koira meille tuli on sillä ollut syömisongelma. Samanlainen mistä tässä ketjussa on keskusteltu. Syömisen jälkeen oksentelua, ja sohlaa ruokansa kanssa.

Alkuun ei suostunut syömään mitään sisällä (sitä oli pidetty ulkotiloissa) lenkille kun lähdimme, se saattoi leikin varjolla syödä kuivamuonaa. Aamuisin se oksentelee mahahappoja, ja monenlaista ruokaa olen sille kokeillut, lusikalla pitää syöttää kun vapaaehtoisesti ei syö :( Vasta viime kesänä eläinlääkäri ehdotti happolääkkeitä kun olin taas huolissani hänelle soittanut. Koira on leikattu tyttökoira. Mutta hormonaalista ei ruoan kanssa sohlaus ole ollut. Antepsin lääkityksen aikaan oksentelu väheni. Nyt olen parikuukautta aamuisin syöttänyt kaurapuuroa, vapaaehtoisesti se ei syö sitäkään. Ainoa ruoka mitä se suostuu syömään on maksalaatikko, mutta kovin usein en uskalla sitä antaa kerran kahdessa viikossa. Jauhelihaa raakana syö toisinaan. Kotiruoka ei kelpaa ja kuivamuona pitää olla tiettyä merkkiä, riisi/kana, mitä se on suostunut syömään, ja sitäkin leikin varjolla.

Lääkäri sanoi että sillä on liikahappoisuutta ja sen vuoksi olen yrittänyt antaa ruokaa n.neljän tunnin välein, sillä jos on syömättä kauemmin niin oksentaa vihreää tai kellertävää mahanestettä.

Tänä aamuna meinasin saada hepulin, kun koira ei suostunut edes maistamaankaan mannapuuroa, pari-kolme teelusikallista sain menemään ja kohta koira meni ovelle ja oksensi valtavan läjän, siinä oli puuro ja veristä nestettä
ulkona oksensi vielä kolmeen paikkaan verta. Soitin hädissäni päivystävälle eläinlääkärille joka oli toisessa pitäjässä, mutta onneksi oli sama lääkäri joka tiesi tästä happovaivasta. Nyt koira syö antibiottia, ja kun kotona sattui olemaan Somac Control 20 mg niin puolikas aamulla ja toinen illalla, sitä muutama päivä ja sen jälkeen Nexium 20 mg 1 päivässä kahden viikon ajan, sitten Antepsia tuntemattomaan tulevaisuuteen:( Kauravelliä olen syöttänyt väkisin ja huomenna se saa raejuustoa ja kaurapuuroa, sitten puuron sekaan vähän lihaa.

Onneksi se oksentaminen loppui sen somacin jälkeen, nuutunut se on ollut koko päivän. Pitäisikö minun jotain vitamiini / hivenaineita sille sitten antaa jos tuo syömispuoli on puurovoittoista? Alkaa olla itsellä jo toivoton olo,itse olen sairaseläkkeellä ja koira on minulle tärkeä lenkille viejä.
Tuttavat ovat nauraneet minulle kun kuulevat että lusikalla joudun koiraa syöttämään, mutta kun se ei syö, olen sitäkin kokeillut etten ole antanut ruokaa, vaan ruoka on kupissa, siitä se ei syö, oksentelee mieluummin :( Kala ei kelpaa kanaa syö joskus. Tuntuu niin toivottamalta ja joskus tekisi mieli heittää "hanskat tiskiin" mutta meillä on kuitenkin niin vahva side toisiimme, olemme lauma, ja aina yhdessä koska en ole työelämässä ja viihdyn kotona.
essu/kassu
 
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Marras 2009 23:34

Re: gastriitti ja mahahaava

ViestiKirjoittaja milja.v. » 13 Marras 2009 17:58

Itselläni on 2,5-vuotias kiinanharjakoirauros, joka sai diagnoosiksi lymfostäärinen atrofioiva gastriitti reilu 1,5 vuotta sitten. Oireiluna vatsan kovaääninen kurina, jonka jälkeen kropan "vääntelyä" ja vinkumista eli mahakipuja. Pahimmillaan lisäksi oksentelua ja veristä ripulia. Koko ruljanssi kesti pari päivää ja kohtausten välillä oli vikko-pari-kolmekin ilman oireita. Ongelma poistui ruokaa vaihtamalla puolisen vuotta asian kanssa taisteltuamme, mutta nyt muutettuamme ongelma on palannut. Ensimmäinen kohtaus oli muutama päivä sitten tiistaina eikä tilanne ole rauhoittunut. Tiistaina alkoi mahan kurina ja ripuli, tällöin vielä ruoka maistui. Eilisestä iltapäivästä lähtien ruoka ei ole maistunut ja koira on tavallista voipuneemman oloinen. Ripulia tulee edelleen välillä, välillä verta havaittavissa seassa, välillä ei. Ihmettelen mikä on laukaissut ongelman uudestaan. Luulen että kyseessä on muutosta aiheutunut stressi. Aikaisemmasta hoitokierteestä jäljellä oli zitac- lääkitystä, jota olen nyt antanut. Oksensi antamani tehobaktin (veteen sekoitettuna ruiskulla), nutrisalia olen sekoittanut veteen ja juottanut ruiskulla. Viikonloppuna täytyy harkita lähtemistä päivystykseen jos vointi ei kohene.

Mites muiden tilanne on edennyt? Ensimmäisistä postakuksista on jo vierähtänyt tovi.
milja.v.
 
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Marras 2009 17:12

Re: gastriitti ja mahahaava

ViestiKirjoittaja essu/kassu » 18 Marras 2009 00:04

Meillä on nyt Kassun tilanne kohentunut. Antibioottikuuri loppui ja Nexium kuuri menossa. Huomenna saan eläinlääkäristä ostettua sille ruokaa joka on gastriittia potevalle koiralle tarkoitettu.

Kaurapuuroa aamuin illoin kevytkerman hyla kanssa ja päivällä mietoa koiralle sopivaa lihavalmistetta. Nyt se syö kuivamuonaakin vähän, ettei tarvitse purkista antaa vitamiineja ja hivenaineita. Jospa se uusi muona nyt kelpaisi.

Päivä kerrallaan tässä nyt eletään, ja toivotaan ettei mahavaivat enään rasittaisi meidän kummankaan elämää.
essu/kassu
 
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Marras 2009 23:34

Re: gastriitti ja mahahaava

ViestiKirjoittaja Sipsukka » 20 Marras 2009 10:38

Hei vaan
Ajattelin minäkin kertoa meidän tilanteesta. Meillä on 1,8 v bichontyttö. Alkutaipaleesta lähtein huono syömään. Vatsaoireita alusta lähtein, oksenteli eikä suostunut syömään. Eri ruokalajeja kokeiltiin ja tuloksena oli sitten silmävuotoa. Pitkällisen virtsatulehduksen jälkeen sai urinary-ruokavalion – sen seurauksena oli sitten kolesterolitiplujen muodostuminen silmiin sekä sarveiskalvon harmaantuminen – vaihdettiin taas ruokaa.. Pulauttelee usein ulos juuri syömäänsä ruokaa. Loppukesästä todettiin gastriittia. Antepsin, Inside olleet käytössä - oksentaa nekin vaikka sekoittais kuinka hyvin ne ruokaan. Maha kurisee ja lorisee usein ja sitten vingutaan ulos syömään heinää ja sitten perspuolelta kamat ulos - helpottaa hetkeksi. Tätä toimintaa kun tehdään monen tunnin ajan yöllä, niin kyllä se vähän herkistää - niin rekkua kuin omistajaakin. Mutta kun huoli on niin suuri. Alkuviikosta taas oksensi kaksi kertaa neljän tunnin aikana ja aamulla vein eläinlääkärille. Nyt on meidän tytöllä nielutulehdukseen Convenia 2 vkon antibioottikuuri pistoksena, Stronghold nenäpunkkiin ja Kaopect + DHS maha-suolistotulehdukseen. On siinä 4 kiloisella sulattelemista. Antibiootin vaikutus ei ole vielä pahemmin alkanut, ei edelleenkään juo vettä, vain haaleaa piimää.Nielu on niin kipeä että vesi alkaa yskittää heti. Ja sitten kun päälle pulauttaa, niin mahasta tullu neste polttaa nielua lisää eli kierre on kunnolla päällä. Allergiaruokavalio ollut kesästä lähtein ja eläinlääkäri sanoi että saattaapi olla allerginen sille allergiaruualle... joten edessä saattaa taas olla uuden ruuan aloitus. Jos nämä lääkkeet ei nyt auta, niin edessä on tähystys ja verikokeet kahden viikon kuluttua. Että näin meillä...
Sipsukka
 
Viestit: 29
Liittynyt: 20 Marras 2009 09:46

Re: gastriitti ja mahahaava

ViestiKirjoittaja milja.v. » 30 Marras 2009 12:40

Itse päätin kokeilla barf-tyyppistä ruokaa, toistaiseksi en ole antanut luita sellaisenaan vaan olen ostanut murren murkinasta jauhettua broilerin siipeä, josta olen vihannesten kanssa tehnyt tehosekoittimessa ruokaa. Kohtauksia tuli muutama sen jälkeen paljon lievempinä ja nyt on ollut pitkä jakso ilman minkäänlaisia ongelmia, tällä hetkellä koira tuntuu olevan elämänsä kunnossa. Nappularuokaan en taida enää päätyä, mikäli koiran kunto pysyy hyvänä. Lisäksi olen antanut hieman yrjölän puuroa.
milja.v.
 
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Marras 2009 17:12

Re: gastriitti ja mahahaava

ViestiKirjoittaja LauraL » 07 Joulu 2009 14:47

Heippa kaikille, hieman päivitystä meidänkin tilanteesta.

Meillä siis 8kk ikäisenä (nyt 1v 1kk) alkoi oireina oksentelua, jatkuvaa ripulia, hirveää närästystä ja kylkien seinään hinkkaamista. Meillä on ollut nappuloita (lisukkeilla) ruokana koko koiran eliniän. Marraskuussa epäiltiin synnynnäistä maksan verenkiertohäiriötä (shunttia), joten söimme pari viikkoa maksasairaan purkkiruokaa. Ja olo koheni silmissä, ei ole koira koskaan voinut niin hyvin kuin tuolla ruoalla! Närästys väheni huomattavasti ja koira oli tosi pirteä. Ensimmäinen kerta meillä kokonaan ilman nappuloita.

Yliopistollisessa eläinsairaalassa todettiin maksadiagnoosi vääräksi, ja ultrassa todettiin, että ohutsuolen alkuosan seinämä oli selvästi paksuuntunut ja mahalaukun imusolmukkeet laajentuneet. Sivulöydöksenä ilmeni molempien munuaisten olevan mineralisoituneet, mutta sen ei kuulemma pitäisi oireilla (vielä). Meidät määrättiin eliminaatiodieetille joko kotitekoisella ruoalla tai hypoallergenisella ruoalla ruoka-aine yliherkkyyksien poissulkemiseksi. Nyt on syöty hypoallergenic nappulaa vasta vajaa viikko ja närästys on palannut ja antepsin pitänyt kaivaa kaapista. Sain tarpeekseni nappuloista ja soitin eläinlääkäriasemalle jotka tilaavat minulle hill'sin z/d ultra allergen free purkkiruokaa. Purkki 370gr maksaa 3,60e, joten ei ole halpaa huvia.. Tällä (ja VAIN tällä) mennään kaksi kuukautta ja katsotaan helpottavatko oireet. Jos ei, niin sitten mennään tähystykseen. Oksentelu ja ripuli on meillä lakannut maksaruoan aloittamisen jälkeen, toisaalta samalla aloitettiin jälleen tylosin kuuri mikä jatkuu vieläkin, vielä viikko pari pitäisi antaa. Todennäköisesti annan niin kauan, että maha ehtii kunnolla tottua uuteen ruokaan ja sitten "häivytän" sen pois vähentämällä annosta ensin puoleen ja sitten kokonaan pois (en tiedä onko tuosta mitään apua mutta kuulostaa jotenkin helpommalta mahalle tottua pikkuhiljaa).

Lisäksi saatiin eläinsairaalasta pepcid lääkettä närästykseen, joka on yhtä tyhjän kanssa. Jos närästys jatkuu näin pahana tuolla hillsin purkkiruoalla niin soitan ja pyydän parempaa närästyslääkettä. Kolmena viime yönä olemme heränneet koiran maiskutteluun, Antepsinista on apua ehkä kolmeksi tunniksi minkä jälkeen maiskuttelu jatkuu jos ei nousta ylös ja anneta ruokaa.

Itseäni kauheasti houkuttelisi koettaa eliminaatiodieettiä kokkaamalla itse esimerkiksi tattarista ja hirvestä ruokaa, mutta en uskaltanut vielä lähteä siihen, koska en ole yhtään tutustunut vitamiinien sun muiden tarpeisiin. Lisäksi mietityttää, olisiko joku riistaliha tai muu liian vaikea sulatettava tuon herkälle mahalle tällä hetkellä. Hiilihydraateistakaan en tietäisi mitä valita, kun tämä on jo syönyt niin perunaa, hirssiä kuin tattariakin. Eliminaatiodieetissähän valitaan yksi proteiinin ja yksi hiilihydraatin lähde, molemmat mielellään semmoisia mitä koira ei ole koskaan syönyt. Lisäksi barf on kiinnostanut jo pitkän aikaa, mutta näin herkkämahaiselle tuntuu tosi hullun kuuloiselta ruveta antamaan raakaa lihaa ja luita.

Tämä kokeilu hypoallergeenisella nappulalla osoitti kyllä sen, että mielummin vaikka alan sitten itse kokkaamaan ruokaa kun jatkan nappuloilla syöttämistä. Pelkkiä nappuloita koira ei koskaan ole syönyt hyvällä ruokahalulla, lisukkeiden kanssa menee jotenkuten. Riisi+kana dieetit pahojen mahaongelmien jälkeen vedellään kupista alle minuutin ja nuollaan vielä puhtaaksi, samoin kävi aluksi maksapurkkiruoalla. Sitten kun tottui siihen, että maksaruokaa tulee joka kerta niin ei ihan niin innolla syönyt mutta söi sentään ainakin joka kerta kun tarjosi.

Tsemppiä kaikille mahaongelmaisten koirien kanssa kamppaileville!
LauraL
 
Viestit: 35
Liittynyt: 11 Syys 2009 22:04

Re: gastriitti ja mahahaava

ViestiKirjoittaja Sipsukka » 08 Joulu 2009 10:38

Ja jatkoa meidän Bichon-typyn tarinalle. Meidän tyttö alkoi viime torstaina taas vinkumaan ulos syömään ruohoa vähän väliä ja mahalorina oli mahtava, aamulla ei suostunut mitään syömään ja sitten myähemmin vähän maistui ja sitten oksennettiin kaikki pihalle, ensin ruohot ja sitten sen jälkeen vähän syötyä keitettyä kanaa ja riisiä ja tunnin oksennettiin päästä lisää... Perjantaiksi sain ajan tähystykseen. Samalla otettiin röntgen ja verikokeet. Tuloksena paikallinen mahalaukun tulehdus, ruokatorvi, mahanportti ja rauhasosa sekä porttiosa suoleen ok, mutta runko-osassa voimakas harmaa niljanteinen tulehdusalue, ... siitä otetiin kaksi koepalaa ja tulokset saan varmaan tällä viikolla. Toivon vain ettei niissä koepaloissa ole mitään pahaa... Lääkkeeksi tuli Tylosin ja Zitac ja maitohappobakteeria ja ruokana Specific allergiaruokaa. Ai niin veriarvot...mm. MCH 24.28, MCHC 372.7, Kalium 2.8 alakantissa, GLOB 19 alakantissa, HGB 190.8, LYM 03.70, jos joku näitä osaa tulkita, minä en osaa kaikkia. Kyllä eläinlääkäri selitti, mutta olin varmaan niin sekaisin etten muista. Nyt ei ole typpykkä oksentanut (koputan puuta), mutta antibiootti vie ruokahalun ja väsyttää. Nyt sitten odotellaan koepalojen tuloksia. Kaikille parempaa joulun odotusta!
Sipsukka
 
Viestit: 29
Liittynyt: 20 Marras 2009 09:46

Re: gastriitti ja mahahaava

ViestiKirjoittaja Sipsukka » 15 Tammi 2010 10:49

Ja taas päivitystä meidän Bichon-typyn tilanteeseen. Joulukuussa otetuista koepaloista ei löytynyt mitään merkittäviä tulehdusmuutoksia. Typy oli nyt ilman Tylosinia 6 päivää ja heti lääkkeen lopetuksen jälkeen alkoi vatsan lorina... viidennen päivän iltana olikin edessä ulkona juoksentelua ja yöllä alkoi mahtava oksentelu. Aamulla soitin eläinlääkärille joka jatkoi Tylosin kuuria. Joten toistaiseksi mennään sillä, kuinka kauan, kenpä tietää. Samaan syssyyn alkoi juoksut ja typy on nyt vähän alakuloinen... mutta jos tämä tästä taas iloksi muuttuisi..
Sipsukka
 
Viestit: 29
Liittynyt: 20 Marras 2009 09:46

Re: gastriitti ja mahahaava

ViestiKirjoittaja LauraL » 15 Tammi 2010 14:41

Sipsukka, teillä on sitten samantyylinen tylosinista riippuvainen koira kun meillä.

Itseäni vieläkin mietityttää ruoka-aine allergioiden mahdollisuus. Meidän eläinlääkäriasemalta sanottiin, että he eivät testaa lainkaan ruoka-aine allergioita. Meiltä on siis testattu pelkät siitepölyt ja varastopunkit, kaikki negatiivisia. Haluaisin testata ruoka-aineetkin, mutta näköjään tampereen kokoisessa kaupungissa ei sellaista testiä voi tehdä.

Hill'sin z/d ei auttanut meidän 1v2kk havannankoiranartulle yhtään mitään, sitten lopetin myös tylosinin ja vaihdoin NEU:hun. Närästys kumma kyllä vihdoin loppui, ripuli alkoi. Nyt lääkärin määräuksestä ollaan taas tylosinilla ja viime yönä närästys oli taas pahaa. Mikä on outoa, koska yleensä tylosin on nimenomaan auttanut siihenkin. Uloste on nyt (niinkuin aina) tylosinilla kiinteytynyt.

Kai se pitäisi itse alkaa lukea eläinlääketiedettä niin voisi joskus saada selville mikä tuota koiraa oikeasti vaivaa. Ultrassa edelleen ohutsuolen alkuosa paksuuntunut. Virtsatestissä ilmeni suuret pitoisuudet proteiinia ja pilirubiinia (?), mitkä viittaavat maksaongelmiin. Maksa-arvot normaalit, mutta sappirasitustestissä 0-näyte 13 (pitäisi olla alle 5) ja 1-näyte 59 (pitäisi olla alle 35). Lääkäri sanoi suoraan, ettei tiedä yhtään mikä voi olla. Määräsi jatkuvalle tylosinkuurille ja toivotti hyvää päivänjatkoa.

Sanoi myös, että niin kauan kun tylosinilla voi hyvin, ei kannata edes tähystää. Mutta pakkohan se on jotain vikaa olla jossain, kun sappiarvot on jatkuvasti korkealla. Jos tätä vielä jonkun aikaa jatkuu, niin vaihdan eläinlääkäriasemaa, jos eivät suostu tähystämään. Lisäksi tekisi mieli ottaa maksasta koepalat ja tutkia sappi tulehdusten ja kivien varalta.

Turhauttaa niin paljon tämä eikä elälinlääkäreitä näytä kiinnostavan kunnolla tutkia mikä mättää. Yöt pahimpia, kun tuo närästys, maiskuttelu ja nuoleskelu alkaa kuuden maissa ja jatkuu niin pitkälle kunnes herätään. Jos tietäisi, että kyseessä on "vain" jatkuva suolistontulehdustila, mihin tylosin auttaa, niin sitten olisi ihan ok antaa sitä jatkuvasti. Nyt vaan kun ei tiedä mikä siellä kaiken taustalla on, paheneeko se ja milloin, ei ole kiva odotella vaan tekemättä mitään. Itsellä koko ajan semmoinen olo, ettei uskalla kunnolla nauttia koiran seurasta kun ei tiedä milloin lähtö tulee..

Osaisiko joku sanoa reseptivapaan närästyslääkkeen, jolla voisi testata onko kyseessä happovaiva? Pepcidiä käytettiin, mutta se ei auttanut. Antepsinia annetaan närästyskohtauksen tullessa, mutta torjuvasti se ei auta. Entä semmoiset kuin Zitac, Omeprazol (?), ovatko ne reseptivapaita ja kumpaa kannattaisi "kokeilla" päivittäiseen käyttöön? Tuskin alkuperäistä syytä poistaisivat, mutta saisi hieman kokeiltua, onko tuo maiskuttelu närästyksen aiheuttamaa. Närästyksen aiheuttaja sitten onkin oma asiansa.

Meidän tytsyllä juoksut alkoi joulukuussa ja ovat jo loppuneet. Helmikuun puolivälissä on sterilointiaika, samalla piti alunperin tähystää mutta näillä näkymin ei sitten kuitenkaan. Sen sijaan virtsarakkoa hieman "nostetaan", kun se sijaitsee sen verran alhaalla, että saattaa olla syynä tiheään virtsaamisen tarpeeseen.

Voi kun saisin vaan tietää, onko kyseessä jokin elimellinen vika/sairaus, vai kannattaako lähteä vielä ruokaa muuttamaan. Raakaruoka olisi kokeilemisen arvoinen, mutta herkkävatsoille usein ei sovi. Lisäksi jos ongelma on maksassa, on raaka punainen liha pahin mahdollinen.
LauraL
 
Viestit: 35
Liittynyt: 11 Syys 2009 22:04

EdellinenSeuraava

Paluu Kun koira sairastaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa

cron