Mainoksia

Näyttelykoiran rokotukset?

Näyttelykoiran rokotukset?

ViestiKirjoittaja Kääkkänä » 16 Tammi 2010 19:45

En löytänyt mistään tarkkaa tietoa siitä, miten pitkään mitkäkin rokotukset ovat koirilla voimassa.
Oma koirani sai nelosrokotteen ja rabiesrokotteen 05/2008 ja eläinlääkärin antamassa paperissa on näille voimassaoloajoiksi laitettu 4-rokotteelle 05/2011 ja rabiekselle 05/2010.

Jostain kuulin, että "kotikoiran" rokotukset ovat pidempään voimassa kuin ns. näyttelykoirien. Itse en aikonut viedä koiraani näyttelyihin kun otin rokotukset, mutta tulin toisiin aatoksiin.

Eli täytyykö minun ottaa koiralleni rokotukset ennen maaliskuussa olevaa näyttelyä vai vasta tuolloin toukokuussa, kun rabiesrokotus vanhenee?
Kääkkänä
 
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Tammi 2010 18:49

Re: Näyttelykoiran rokotukset?

ViestiKirjoittaja Petra » 16 Tammi 2010 23:58

http://www.kennelliitto.fi/FI/kennellii ... aykset.htm

tuolta löytyy nuo kennelliiton rokotusmääräykset. "Näyttely"koirien ja "koti"koirien rokotusvälit ovat erit siksi että kennelliiton ja rokotteiden valmistajien suositukset ovat erit (rabiesrokotteelle suomen kennelliitto sanoo 2 vuotta, valmistaja muistaakseni 3 vuotta, nelosrokote kennelliitto 3 vuotta, valmistaja 3 vuotta). Kotikoiran voi siis rokottaa 3 vuoden välein, näyttelykoira periaatteessa 2 vuoden välein (itse annan molemmat rokotteet koirilleni samalla kertaa 2 vuoden välein, eli myös nelosrokotteen kahden vuoden välein, jolloin säästän vaivan juosta joka vuosi + rahan joka menee klinikkamaksuun :) )

Kysymykseen siis vastaus, ei tarvitse uusia rokotteita maaliskuun näyttelyyn jos nyt oikein ymmärsin. :)

Lisäksi kannattaa huomioida että jos aikoo osallistua esim. kokeisiin, pätee samat kennelliiton rokotusmääräykset ja luultavasti kaikki "koirakerhot" vaativat rokotukset kennelliiton määräysten mukaisesti jos aikoo osallistua esim. ohjattuihin treeneihin :) (en ainakaan ole kuullut että mihinkään saisi mennä ilman voimassa olevia rokotuksia)
Petra
 
Viestit: 43
Liittynyt: 28 Kesä 2009 21:34


Paluu Koiran terveydenhoito

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa

cron