Mainoksia

Kystiini

Kystiini

ViestiKirjoittaja Emmi&Masa » 26 Syys 2012 17:29

Onko kellään kokemusta koiran kystiinikiteistä,kivistä?
Meidän koiralta,nyt 2v leikattu uros kääpiöpinseri, löydettiin kesäkuun alussa virstanäytteestä kystiinikiteitä ja tietoa on hyvin vähän missään,usein mainitaan vain "hyvin harvinaisia".Erikoisruokavalio on ollut kesäkuusta asti.
Eilen jouduttiin kuitenkin käymään katetraatiossa ja huuhtelusta löytyi 2 kiveä,jotka lähetettiin lisätutkimuksiin,(tyyppiä ei siis vielä tiedä).
Olisi ihanaa kuulla kokemuksia kystiineistä kärsineiltä,kun muita kide ja kivi tyyppejä kun tuntuu olevan kaikilla muilla.
Emmi&Masa
 
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Syys 2012 17:18

Re: Kystiini

ViestiKirjoittaja tuijas » 01 Loka 2012 12:28

Erikoisruokavaliota kannattaa jatkaa edelleen, lisäksi kannattaa lisätä koiran juomista mikäli mahdollista lisäämällä koiran erikoisruokaan vettä. Suolapitoisia ruokia ei kannata antaa.

http://www.merckvetmanual.com/mvm/index ... 130616.htm
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21

Re: Kystiini

ViestiKirjoittaja Annahoj » 06 Marras 2012 08:19

Hei!
Meidän ranskanbulldogilla on myös todettu kystiinikiviä, niin vähän kokemusta minulla on. Olen myös yrittänyt etsiä paljon tietoa näistä kivistä enkä juuri paljon suomesta sitä ole löytänyt. Meidän rakas "pulla" alkoi noin vuosi sitten oireilla niin että pissasi useasti sisälle. Muuten ollut sisäsiisti. Öisin ja varsinkin työpäivän jälkeen oli pissanut monta lätäkköä sisälle. Ulkona pissasi tiputtelemalla. Ensin häntä hoidettiin antibioteilla kun epäiltiin virtsatietulehdusta. Sitten yksi päivä ennen kun lähdin töihin Pulla ei saannut virtsattua enää. Oli kuitenkin pissanut yön aikana sisälle. Ulkona yritti monta kertaa mutta ei tullut mitään. Vein eläinlääkäriin ja siellä ultrattiin ja otettiin rgt-kuvat ja todettiin kiviä. Kivet huuhdeltiin takaisin rakkoon ja saatiin erikoisruokavalio. Luultiin kaikki että asia kunnossa. Nyt viime kesänä samat oireet tuli takaisin. Jostain syystä kivet eivät näkyneet röntgenkuvista eikä ultrassa. Joten saimme ensin taas kuurin. Oireet eivät sillä hävinneet. Sitten eläinlääkäri epäili että eturauhanen oli lievästi suurentunut ja oletti että ehkä pissaoireet johtuivat siitä. Pulla sai Tardak piikin. Oireet vain jatkuivat. Sitten käytimme Pullan uudestaan eläinlääkärissä ja otettiin uudet kuvat ja ultrattiin taas ja siellähän ne kivet oli. Eläinlääkäri huuhteli ne rakkoon ja saatiin ruokavalio. Muutaman viikon päästä saatiin kivianalyysi ja paljastui että 100 % kystiinikiviä. Saatiin uusi ruokavalio koska edelliset olivat väärät! Eläinlääkäri sanoi että kivet pitäisi sulaa, olen itse siitä eri mieltä. Pulla söi kuitenkin erikoisruokavaliota muutaman viikon mutta oireet pahenivat ja kivet jouduttiin leikkaamaan rakosta että virtsaputkesta pois. Yksi kivi jäi vahingossa penisluun taakse. Tämä yksi kivi aiheutti pari päivää leikkauksen jälkeen taas virtsatukoksen ja se jouduttiin leikkamaan pois.
On kyllä erittäin ikävä tauti :( Miten teillä nyt mennyt? Meidän Pulla nyt ollut"oireeton" muutaman viikon leikkauksen jälkeen, mutta viime yön jälkeen löysin taas pissalätäkön ja toivon hartaasti että se olisi vaan yksi satunnainen vahinko.
Annahoj
 
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Marras 2012 07:27

Re: Kystiini

ViestiKirjoittaja Emmi&Masa » 07 Tammi 2013 13:31

Lokakuussa jouduttiin virtsakivi leikkaukseen ja kaikki meni hyvin joulukuuhun asti,kun tiputtelu taas alkoi ja kuvissa näkyi uusineet kivet. Uusi leikkaus ja nyt lisäksi pysyvä avanne,eli sinne missä pallit olivat ennen tehtiin "narttumainen" virtsaus aukko.Nyt välillä siis tulee kahdesta reiästä :D Avanteella ohitettiin just toi penisluu mihin ne kivet jumittuu uroksilla.
Aloitimme myös lääkityksen kystiiniin,Captimer(vaikuttava aine tioproniini). Se piti anoa erikoisluvalla,250ml 100kpl n.170€. Meillä nuo onneksi riittää 400pv. Löysin ilmeisesti jenkeissä tehdyn tutkimuksen ko.lääkkeellä, missä osalla koirista kystiinikiteiden muodostunut oli jopa loppunut,ja osalla ainakin kivien muodostuminen oli saatu estymään. Lääkkeen lisäksi ollaan edelleen erikoisruoalla,Hill's u/d,mutta mitä olen itse joutunut etsimään tietoa,pelkkä ruoka ei liota,mutta tuo lääke saattaa tehdä sen.Eri annostus kivien liotukseen ja ylläpitoon.
Toivottavasti pysyy teillä kurissa..meillä lotrataan vettä ruoan sekaan niin paljon ku vaan ollaan sit pissauttamassa :D
Emmi&Masa
 
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Syys 2012 17:18


Paluu Kun koira sairastaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa