Mainoksia

Kohtaukset

Kohtaukset

ViestiKirjoittaja krisu802 » 04 Joulu 2008 14:00

4-vuotias labradorinarttuni on saanut kahden vuoden aikana 4-6 epileptistä kohtauksta.
Itse epäilen ettei olisi epilepsiaa. Kun kohtaus on tulossa, koira oksentaa ja hakeutuu lähelle.
Itse kohtaus: koiran takajalat lähtevät alta, silmät pullistuvat ja saattaa läähättää.
Koskaan ei mene tajuttomaksi. Kohtausken aikana kun hieroo koiraa ja juttelee rauhallisella äänellä se jää aika pieneksi.
Kerran on ulostanut ja pissannut alleen.
Mistä tämä voisi johtua?
krisu802
 
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Joulu 2008 13:46

Re: Kohtaukset

ViestiKirjoittaja tuijas » 07 Joulu 2008 11:49

Labradorinnoutajilla esiintyy epilepsiaa jonkin verran enemmän kuin muilta roduilla. Kuvailemasi oireet eivät ole aivan tyypillisiä, koska ilmeisesti nimenomaan takajalat menevät alta. Epilepsian oireet ovat kuitenkin melko vaihtelevia. Ainakin koiran alaselkä olisi hyvä tutkituttaa eläinlääkärillä, muutenkin yleistutkimus ja verinäytteiden otto olisi tarpeen. Verinäytteistä voidaan tutkia perusverenkuvan lisäksi myös maksan ja munuaisten toimintaa sekä veren sokeriarvo. Ilman perusteellista tutkimusta on vaikea sanoa mistä koirasi oireet johtuvat. Jos koiran kohtauksen saisi videoitua, olisi siitä hyötyä tutkivalle eläinlääkärille.
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21

Re: Kohtaukset

ViestiKirjoittaja krisu802 » 26 Touko 2009 10:28

Koiralta otettu verikoe ja kaikki oli niin kuin pitääkin. Olen huomannut, että koirani stressaantuessaan saa näitä kohtauksia (raketit, siili, minun kotoa lähteminen ja kotiin tuleminen).
Uudenvuoden aattona sai kohtauksen kun 18 jälkeen sai aloittaa paukuttelun. viimeisin kohtaus tuli viime viikolla kun tulin kaupasta kotiin ja koira oli ovella vastassa. komensin koiran sisälle ja kohtaus alkoi.
Se alkaa aina siten, että koira astuu etutassuilla liioitellusti (näyttää tanssilta), korvat luimussa ja keinuva kävely. Kuolaus alkaa ja silmät pullistuvat päästä. Tätä kestää noin 10 minuuttia jonka jälkeen koiran ruumis jäykistyy. Se yrittää koko ajan pystyyn, jolloin kohtaus näyttää pahalta kun koira heittelehtii maassa. Menen aina koiran päälle hillitäkseni heittelehtimistä ja puhelen rauhoittavasti ja silitän.
Käytin koiraa hierojalla ja sanoi, että koira ei ole juurikaan jumissa. Päästän koiran usein vapaana juoksemaan.
krisu802
 
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Joulu 2008 13:46

Re: Kohtaukset

ViestiKirjoittaja tuijas » 26 Touko 2009 14:56

Kyllä tuo tarkempi kuvauksesi muistuttaa epilepsiakohtausta. Stressi voi laukaista epilepsiakohtauksen. http://www.elainlaakari.fi/klinikat/koi ... epilepsia/
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21


Paluu Kun koira sairastaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa