Mainoksia

syyrialainen hamsu huonossa kunnossa

syyrialainen hamsu huonossa kunnossa

ViestiKirjoittaja karppi » 08 Joulu 2008 21:28

hamsterini on n. 5kk vanha. lauantaina huomasin, että se ei ollut häkissään. Olin tehnyt omat viritykseni häkkii, ja hamsu oli karannut. Se oli karkuteillä alle vuorokauden, ja löytyi pesuhuoneesta la illalla 19 aikaan.
Hamsteri oli aika veltto, sekava jne... Soitin eläinlääkärille, ja tämä käski nesteyttää(osmosal) sitä sekä antaa parafiiniöljyä(muutaman kerran) ja maitohappobakteereja. Tein työtä kaskettyä. Lääkäri sanoi että tähän aamuun mennessä sen pitäsi olla parempi. En tiedä syökö hamsu yöllä, kun otin kaiken muun pois paitsi jätin sen omatekemän varaston tallelle. Se ei ainakaan ole herkkuja syönyt, joita olen tarjonnut. No, eilen pikkuisen palan kaalia ja tänään yhden kuoritun auringonkukansiemenen. Olen erilaisia herkkuja koittanut, mutta ei ole ottanut. Nesteyttänyt olen säännöllisesti.
Tänä aamuna vein hamsun eläinlääkäriin, mutta jälkeen päin kuulin tutulta ettei se lääkäri tunne hamstereita. eli olikohan turha käynti? Se lääkäri antoi ohjeeksi liikuttaa hamsua, antaa vitamiinia ja hieroa takapäätä jos tulee ulostetta. Aamulla taisi olla 2 tuoretta pipanaa, mutta sen jälkeen ei mitään, vaikka hamsu yritti(?) kakata. Hamsu kyllä siis menee pissille pissapaikkaansa, mutta kulku on sellaista kuin se olisi kännissä tai halvaantunut: kaatuilee jopa selälleen! Tänään se on kuitenkin ollut mielestäni virkeämpi ja kiinnostuneempi ympäristöstä ja vastustaa käsittelyä enemmän kuin eilen.
Olen huomiseksi varannut taas TOISEN pieneläinlääkäri-käynnin.
Mutta miten voin varmistaa että hamsu nyt ei kauheesti kärsi ja selviäisi? Vai onko nyt vaan odotettava huomista ja sen jälkeen sitä että hamsu vaan selviää, jos selviää?
Olen antanut käskystä myös vähän ananasmehua ja jugurttia suupielestä. Että nyt jotain menis... Koska en ole nähnyt sen juovan tai syövän. :(
Olisiko hamsu syönyt jotain sopimatonta? jotain pesuainetta? vai sitten olisiko se mahaan mennyt sen pureskelemaa SUKKAA? huomasin että miehen sukkia oli purtu... joskin isoja paloja ei ollut pois.
Kiitoksia jos joku voisi antaa vähän ohjeita tai kommentteja. :)
karppi
 
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Joulu 2008 16:44

Re: syyrialainen hamsu huonossa kunnossa

ViestiKirjoittaja tuijas » 09 Joulu 2008 17:19

Hei, hamsterisi kunto on vakava, koska kaatuilee eikä syö tai juo mitään. Päivystyksestä voitte saada ensiapuluonteista apua hamsterillenne, esimerkiksi juuri nesteytystä. Hamsteria tutkimatta on vaikea sanoa mikä hamsterin oireet ovat saaneet aikaan, mutta sen voi sanoa että ne ovat vakavia. Voi olla ettei hamsteria voida pelastaa hyvistä yrityksistäkään huolimatta. Tällöin on mietittävä eutanasia- vaihtoehtoa. Neuvoisin menemään eläinlääkäriin mahdollisimman pian.
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21

Re: syyrialainen hamsu huonossa kunnossa

ViestiKirjoittaja karppi » 09 Joulu 2008 20:59

hei. kiitos nopeasta vastauksesta.
Olin hamsun kanssa lääkärillä: hamsteri sai nesteytystä ihon alle ja antibiootin. Mitään vikaa ei muuten löytynyt fyysisesti kuin että hamsu on heikossa(?) kunnossa. Nyt jo kylläkin hiukan parempi mitä sunnuntaina ja maanantaiaamuna. Äsken aloin kuuntelemaan että mitä rapinaa kuuluu ja mietin että mahtaako se syödä, mutta en halunnut häiritä... Hetken päästä näin että hamsu kävi "vessassa" ja paluumatkalla otin kiinni, annoin antibiootin sekä laitoin mantelin puolikkaan pesäkopin eteen: ei mennyt kauaa kun rouskutus taas alkoi. :) eli taisi manteli kelvata?!!
En nyt vielä uskalla huokaista helpotuksesta, mutta on hamsu nyt vähän virkeämpi ollut. Nestettä olen juottanut edelleen ja jatkan niin kauan että nään että hamsu käy itse juomassa.
Hamsu painoi vain(?) 150g lääkärillä, joten on varmasti laihtunut? en ole kyllä sitä punninnut aiemmin, mutta luulen niin. Olen aatellut että se nyt ainakin 200g painaa. Ajattelin että punnitsen sen tänään, mutta en oo vielä muistanut.
niin ja lääkäri kuuntelin hamsun ja totesi ettei kuulu mitään epämääräistä ja lisäksi sormilla tunnusteli: ei löytynyt vatsasta epämääräistä eikä hamsu vaikuttanut kipeältä tai aristavalta. Edelleenkin meno on hoipertelevaa ja kaatuu selälleen helposti. :( Mutta selkeästi suunta on parempi.
Toivottavasti en aiheuta kärsimystä hamsulle toivomalla turhaan selviämistä.
no, palaan kertomaan kuulumisia taas myöhemmin.
karppi
 
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Joulu 2008 16:44


Paluu Kun pienlemmikki sairastaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron