Mainoksia

Kapiako?

Kapiako?

ViestiKirjoittaja Laura » 25 Tammi 2009 16:47

Avopuolisoni vanhemmilla on sekarotuinen alle vuoden ikäinen koira. Rotuina myyjä väitti olevan bolonkaa ja villakoiraa, mutta tiedä sitten. Eilen käytiin kylässä heillä, ja omat koirat oli mukana. Tällä koiralla, olkoon vaikka "Tessu", oli karvat lähtenyt takapäästä! Sitä irtoili tuppuina lonkan ympäriltä, takajaloista ja puoleen väliin selkää asti, myöskään mahan alla ei juurikaan ollut paljoa karvaa. Päässä, etujalossa ja rinnassa oli normaalisti karvaa. Tämä alue, josta karvat oli lähtenyt, oli vain todella ohuen karvan kanssa, eli iho näkyi selvästi läpi. Karva oli vaan pientä höyhtyvää. Iho oli kuitenkin siistin näköinen, mutta taisi olla hieman arka koska silitettäessä puski pään käden ja ihon väliin.
Koira ei itseään rapsutellut normaalia enempää, mutta hankasi selkäänsä mattoa vasten aika lailla. Häntää myös "kirputti" vähän väliä. Kuulemma koiralle ei ole ruoka juurikaan maistunut. Muutoin iloinen oma-itsensä koira oli. Lääkäriin eivät vielä vie, vaan seurailevat kuulemma vielä........

Mutta nyt iskee sekin huoli, että jos tuo on jotakin tarttuvaa. Minulla siis itselläni kaksi australianpaimenkoiraa (6kk ja kohta 3v). Koirani leikkivät tuon "Tessun" kanssa, ja pelko takapuolen alla jos tarttuu. Ad/hd:t muutenkin ollut vähäisellä liikunnalla oman onnettumuuden takia.
Laura
 
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Tammi 2009 16:33

Re: Kapiako?

ViestiKirjoittaja Nor » 25 Tammi 2009 17:31

En ole eläinlääkäri (eli Eläinlääkäri tuijas korjatkoon, jos olen väärässä), mutta:
Mikäli yhtään helpottaa, en usko että "Tessu"lla on kapi. Kapi on kuitenkin erittäin kutiseva, syyhypunkin aiheuttava ihosairaus, jonka jäljiltä koiran iho olisi rikkiraavittu ja rupinen.. Kapi myös tarttuu herkästi ihmiseen, eli mikäli "Tessu"n omistajilla ei ollut mitään lisääntynyttä ihokutinaa, todennäköisyys kapiin pienenee pakkasen puolelle.

Mikseivät avopuolisosi vanhemmat vie koiraa vielä lääkäriin? Se, että "seuraillaan nyt vielä ettei turhaan makseta." on mielestäni äärimmäisen huono syy. Koiran ruokahaluttomuus ei ole aivan normaalia.
Jos he veisivät "Tessu"nsa lääkäriin he saisivat tietää onko tauti/"tauti" tarttuvaa, ja miksi karva putoilee tuppoina.
Ihan sama vaikka koira olisikin "ruokahaluttomuutta ja katoavaa turkkia lukuunottamatta oma itsensä".
Mikäli myyjä oli jotenkin "epämääräisen" oloinen, kannattaisin koiran tarkistuttamista entistä nopeammin.
Kyseessä voi olla jokin allergia, karvatupen muutos tai iholoinen, vaikka koira ei jatkuvasti itseään jalalla rapsuttelisikaan. Jonkinasteista kutinaa varmasti on, jos koira hankaa selkäänsä ja kirputtaa häntäänsä..

Omia koiriasi suosittelen seuraamaan hetken verran hieman intensiivisemmin kuin normaalisti, jotta huomaat nopeasti mahdolliset turkkimuutokset/ruokahaluttomuuden. Ei kuitenkaan kannata hermostua jokaisesta pikkurapsutuksesta tai pudonneesta karvatuposta. :)
Nor
 
Viestit: 24
Liittynyt: 11 Tammi 2009 19:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kapiako?

ViestiKirjoittaja Laura » 25 Tammi 2009 20:43

Avopuolisoni vanhemmat on omistanut ajokoiria vaikka kuinka kauan ja hoitaneet kaikki aina itse. Synnytyksestä lopetukseen. Ymmärtääkseni samalla mentaliteetilla meinaavat tämänkin koiran kanssa.
Ovat kyllä ainakin yhdet rokotukset käyneet eläinlääkärin luona laittamassa.. Muuten madotuksista ja muista rokotteista minulla ei ole hajuakaan onko laitettu..

Mutta helpotti hirmuisesti omaa oloa kuulla ettei luultavammin ole kapia. Ajattelinkin tarkkailla koiria jonkin aikaa.
Laura
 
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Tammi 2009 16:33

Re: Kapiako?

ViestiKirjoittaja tuijas » 26 Tammi 2009 09:12

Juu ei ole korjailtavaa, itse aktiivisesti keskustelen täällä, mutta kaikki vastaukset myös omistajien puolelta ovat tervetulleita. Tarkoitus olisikin että tässä jaettaisiin sekä hoitohenkilökunnan että omistajien kokemuksia erilaisista eläinlääketieteeseen liittyvistä tilanteista. Kapi on hankala ainakin alkuvaiheessa diagnosoida, mutta jos olet kovasti huolissasi, voit hakea ulkoloishäädön apteekista esim. Frontline tai vastaava, ei ole tarkoitettu juuri kapiin, mutta on tehokas.
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21

Re: Kapiako?

ViestiKirjoittaja Laura » 26 Tammi 2009 15:14

Voiko tuon Frontlinen tai vastaavan antaa varuiksi koirilleni? Kun "appivanhemmat" ei itse juurikaan ole huolissaan koirasta, toisin kuin minä. Ja koirieni päät ei enää oikein kestä jos tulee monen kuukauden hihnalenkki-pakko. Nyt kun ovat olleet jo toista kuukautta "liian vähällä" liikunnalla..
Laura
 
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Tammi 2009 16:33

Re: Kapiako?

ViestiKirjoittaja tuijas » 27 Tammi 2009 09:55

Kyllä mielestäni voi antaa.
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21

Re: Kapiako?

ViestiKirjoittaja Laura » 28 Tammi 2009 22:05

Tarkkailen kuitenkin koiriani vielä. Kiitos vastauksista! :)
Laura
 
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Tammi 2009 16:33


Paluu Kun koira sairastaa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa