Mainoksia

vastasyntynyt pentu

vastasyntynyt pentu

ViestiKirjoittaja maija84 » 01 Huhti 2009 16:38

Meillä on tulossa parin viikon sisään koiranpentuja ja yksi asia on jäänyt vielä epäselväksi, eli kun pennut syntyvät niin miten usein ne syövät vuorokaudessa?? pitääkö niitä herätellä syömään ja laittaa nisille vai ryömivätkö itse kun tulevat nälkäisiksi?? Kiitos jo etukäteen vastauksesta!
maija84
 
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Helmi 2009 17:29

Re: vastasyntynyt pentu

ViestiKirjoittaja labbis » 01 Huhti 2009 20:02

Terveet pennut yleensä pyrkivät ihan itse nisille innokkaasti ja jos emä sen sallii niin jopa ensin syntyneet saattavat syödä ennenkuin kaikki ovat edes syntyneet. Varsinkin jos synnytys kestää kauan näin on tehtäväkin koska pennut kuivuvat tosi nopeasti jos eivät saa nestettä. Tämä myöskin edesauttaa polttojen kanssa etenkin jos on pitkä synnytys. Imettäessä emältä erittyy oksitosiinia joka voimistaa polttoja. Koita katsoa että jokainen pentu saa heti alussa sitä hyvää ns. ternimaitoa se on arvokasta vastustuskyvyn kannalta pennulle. Jos kyseessä on teidän ja koiran eka synnytys olisiko sinun mahdollista saada joku kokenut kaveriksi tai ainakin varalle avustamaan jos tarvetta tulee.? Pätevä puhelinapukin on parempi kuin ei mitään. Synnytyksen jälkeen emä pissatetaan ja pestään "peräpää ainakin hyvin haalealla vedellä" ja sitten se aloittaa yleensä pentujen hoidon tosissaan. Joskus kuitenkin se saattaa olla väsynyt eikä jaksa vahtia kaikkia pentuja siksi sinun tulee pysyä valppaana ja seurata että kaikki pennut syö vähintään 2-3 tunnin välein. Nostat ne nisille jos eivät itse hakeudu ja puristat sen verran että maitoa tulee ja lykkäät nisän pennun suuhun. Yleensä luonto hoitaa loput ja imemisrefleksi käynnistyy. Isojen rotujen kanssa varsinkin täytyy myös varoa ettei umpiväsynyt emä makaa pentujen päällä ja tukehduta niitä. Imetystä seurataksesi voit vaikka merkata ne jos on monta niin pysyt mukana seurannassa. Jos emo ei imetä niin muistathan varata vastiketta sillä sellaistakin voi sattua jos emän synnytys on ollut kivulias tai maito ei jostain syystä nouse.
Lykkyä synnytykseen! Ja hei siinä synnytysavustajakin "eli sinä" voit olla joskus niin puhki kun homma on ohi että varavalvojaa sen jälkeen tarvitaan. Ja kuppi kuumaa kahvia ja syötävää avustajalle tekee myös poikaa pentujen syntymisen välillä. Joskus esim. 10 pennun synnytys voi kestää 12 tuntia ja enemmänkin. Meillä on taustajoukoissa aina muonitusmestari "meidän isäntä" tai naapurintyttö jottei minun tarvitse poistua kovin usein emän viereltä kesken synnytyksen ainakaan pitkäksi aikaa. Muutaman päivän todella tarkka seuranta on myöskin mielestäni välttämätöntä jotta selviää että kaikki hoituu hyvin. Näin pennut saavat mahdollisimman hyvän alun elämälleen. Tietysti riippuu emästä kuinka paljon se tarvitsee apua jotkut hoitaa hommat kuin oppikirjoissa ja jotkut ovat avuttomampia.
labbis
 
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Joulu 2008 10:31

Re: vastasyntynyt pentu

ViestiKirjoittaja maija84 » 02 Huhti 2009 16:41

kiitos vastauksesta!!
Olen kovin yrittänyt kysellä jo opiskella lukemalla kirjoja ja netistä koiran synnytyksestä, mutta aina jää jokin asia askarruttamaan =) synnytysapu minun lisäkseni on jo varattuna ja päivystävän eläinlääkärin numero jääkaapin ovessa..pentulaatikko turvalaitoineen laitetaan tänään valmiiksi ja koiranmaidon korvikkeet ja tuttipullot hommattu..Nyt vaan odottamaan että vauvat saapuvat maailmaan..ensi viikon lopulla oisi määrä syntyä..
maija84
 
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Helmi 2009 17:29


Paluu Koiranpennut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron