Mainoksia

pennut vai kohdunpoisto?

pennut vai kohdunpoisto?

ViestiKirjoittaja peppi1 » 23 Syys 2014 14:06

Moikka! Mulla on nyt vähän päälle 2v chihu narttu. Painoa on n.2,5kg. Minua pelottaa joskus mahdollinen kohtutulehdus, joten kysynkin kumpi on pienelle chihulle vaarallisempaa leikkaus vai pentujen teko? Veisin koirani kyllä eläinlääkärille synnyttämään jne.
peppi1
 
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Syys 2014 14:03

Re: pennut vai kohdunpoisto?

ViestiKirjoittaja sahrami » 24 Syys 2014 12:09

Ainoa varma keino välttyä kohtutulehdukselta on kohdun poisto. Sitä paitsi monet chihujen synnytykset päätyvät keisarileikkaukseen, jolloin koira jouduttaisiin joka tapauksessa leikkaamaan. Kohdunpoistoleikkaus voidaan tehdä suunnitellusti klinikalla, jossa on parhaat mahdollisuudet huolehtia koiran hyvinvoinnista. Sen sijaan keisarileikkaustilanteessa voi käydä niin, että koira on jo valmiiksi väsynyt ja huonokuntoinen, jolloin leikkaukseenkin sisältyy enemmän riskejä, ja se voidaan joutua tekemään heikommin varustellulla eläinlääkärin vastaanotolla.

Mielestäni on myös tärkeää miettiä sitä, onko koirasi sopiva emoksi. Chihuillakin on periytyviä terveysongelmia, eikä kaikilla yksilöillä ole välttämättä eettistä teettää pentuja, vaikka ne itse olisivatkin hyviä lemmikkejä.
sahrami
 
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Joulu 2009 16:40


Paluu Koiran terveydenhoito

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa