Mainoksia

pitkäkarvainen vai keskipitkäkarvainen kissanpentu?

pitkäkarvainen vai keskipitkäkarvainen kissanpentu?

ViestiKirjoittaja evapohtila » 11 Joulu 2011 23:57

Hei kaikille! Tarvitsisin tietoa yhdestä asiasta. Olen ottamassa kissanpentua, mutta en ole varma, kumpi on parempi vaihtoehto, pitkä- vai keskipitkäkarvainen pentu? Asun poikaystäväni kanssa, ja hänellä on todettu yliherkkyys kissoille, muttei kuitenkaan varsinaista allergiaa. Itselläni on atooppinen iho. Näistä huolimatta, otimme reilu vuosi sitten uroskissanpennun, keskipitkäkarvaisen maatiaiskissan, eli pituutta karvoilla on 3-4cm. Tähän mennessä kaikki on ollut hyvin, eli poikaystävälläni ei ole ilmestynyt allergisia oireita. Haluaisimme ottaa nyt toisen pennun meidän kissalle kaveriksi. Kuulemma pentukissat ''pölisevät'' enemmän kuin aikuiset, ja pelkään että kun otamme toisen kissan, poikaystäväni yliherkkyys voisi ikään kuin puhketa allergiaksi, eikä sitä saisi enää pois. Hänen äidillään on nimittäin melko paha kissa-allergia. Olen kuullut, että pitkäkarvaisista kissoista lähtisi vähemmän hilsettä ym. muuta pölyä, kuin keskipitkäkarvaisista, mutta en ole todellakaan varma onko tämä tieto totta. Olen hankkinut kissallemme myös hyvälaatuisen furminaattorin, jolla aluskarva lähtee erittäin hyvin, mutta kissamme ei tykkää furminaattorilla harjaamisesta ollenkaan, joten emme harjaa sitä kovin usein. Minulla on nyt tiedossa kaksi maatiaisnaaraskissanpentua, jotka molemmat tulevat luovutusikäisiksi helmikuun alussa. Toinen pennuista on pitkäkarvainen (tai ainakin siitä on omistajan tietojen mukaan tulossa pitkäkarvainen, koska sen emokin on) ja toinen pentu on eri emolta, sillä on samanlainen karvapeite kuin meidänkin kissallamme, eli keskipitkä. Kumman minun pitäisi ottaa, ettei olisi riskiä poikaystäväni ''allergisoitumiseen''? Muistutan vielä, ettei hänellä ole tähän mennessä ollut allergisia oireita.
evapohtila
 
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Joulu 2011 23:43

Re: pitkäkarvainen vai keskipitkäkarvainen kissanpentu?

ViestiKirjoittaja evapohtila » 13 Joulu 2011 21:05

Kaipaisin pikaisesti vastauksia, pitäisi jo melko pian päättää otammeko pentua vai emme...
evapohtila
 
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Joulu 2011 23:43

Re: pitkäkarvainen vai keskipitkäkarvainen kissanpentu?

ViestiKirjoittaja sahrami » 14 Joulu 2011 13:02

En tiedä, onko tämä aivan oikea paikka saada asiantuntevaa vastausta ihmisten allergioita koskevaan kysymykseen, mutta voin kertoa oman mielipiteeni.

Käsittääkseni ero eri karvalaatujen välillä on se, että pitempi karva sitoo paremmin itseensä pölyn ja hilseen, joka on varsinainen allergian aiheuttaja yleensä, ja näin huoneilmaan ei pääse leijailemaan niin paljon hilsettä kuin lyhytkarvaisesta eläimestä. En kylläkään tiedä, onko tästä asiasta olemassa pitävää tutkimustulosta, vai onko kyseessä vain ihmisten keksimä oletus. Sitä en myöskään tiedä, onko keskipitkäkarvaisen ja pitkäkarvaisen kissan välillä merkittävää eroa. Joka tapauksessa, molemmista irtoaa hilsettä, ja riski allergisoitumiselle on olemassa. Eli se asia täytyy tiedostaa, mikäli uutta kissaa on ottamassa.
sahrami
 
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Joulu 2009 16:40


Paluu Kissanpennut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa