Mainoksia

Liikaa kalaa?

Liikaa kalaa?

ViestiKirjoittaja Nipsu » 28 Maalis 2009 20:24

Hei! Meillä on kaksi 2v maatiaiskissaa. Toinen kissoista suostuu syömään vain Pirkan kalaruokia (sardiini, meriherkut, tonnikala) raksujen lisäksi. Satunnaisesti se syö hyvin pieniä määriä jauhelihaa tai huuhdeltua kinkkua. Edes "hienot" liharuuat eivät kelpaa... Olen antanut kissoille noin puolen vuoden ajan Pirkan liharaksuja, mutta pitäisi varmaan siirtyä parempi laatuisiin raksuihin. Onko jatkuva kalan syönti haitallista? Onko vinkkejä, kuinka voisin opettaa kissaa syömään monipuolisemmin? Olen yrittänyt sekoittaa ruokia keskenään jne, mutta ruuat jäävät syömättä. Onko olemassa (suolaamatonta?) kinkkua, jota voisi enemmänkin syöttää? Sellainen saattaisi maistuakin.
Nipsu
 
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Maalis 2009 20:16

Re: Liikaa kalaa?

ViestiKirjoittaja tuijas » 29 Maalis 2009 10:01

Jatkuva kypsentämättömän kalan anto voi olla haitallista, mutta kypsennettyä kalaa saa kyllä antaa. Olisi ihan hyvä saada liha lisäksi, voit kokeilla myös kypsennettyä lihaa.
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21

Re: Liikaa kalaa?

ViestiKirjoittaja PEK » 28 Loka 2009 19:49

Hei Nipsu! Minulla kaksi kissaa, joista toinen ei ole syönyt lapsuusiän jälkeen mitään muuta kuin raksuja. Kissa ainakin toistaiseksi perus terve 13 v steriloitu naaras. Joskus ollut jotakin ruuansulatusongelmaa, mutta siitä selvittiin raksulaatua vaihtamalla.
Suosittelisin kyllä vaihtamaan Pirkasta parempilaatuisiin. Perus kaupanruuissa on yleensä liikaa sellaisia aineita, jotka aiheuttavat vitsakiviä, enkä menisi ihan takuuseen siitäkään, että mitä aina sisältävät.
Laadukas ruoka maksaa, mutta toisaalta jos se tuo elinvuosia lisää ja säästää lääkärikustannuksissa, kun terveydentila ei ainakaan väärän ruokinnan tuloksena huonone, niin kannattaa toki.
Tuo kinkkujuttu on hieman hankala. Kinkku on kinkku vain jos siinä on suolaa. Kinkku nimitystä kylläkin käytetään porsaan takapuolen määrätystä osasta, joten se ei sinänsä tarkoita suolaista. Leikkeleenä siinä on suolaa, mutta jos kaupastasi saa vaikkapa vain pariin kertaan jauhettua lihaa, niin osta sitä. Muista että sian lihaa ei anneta ihmisille, eikä kissoillekaan raakana.
Oletko kokeillut antaa jauhettua maksaa tai maksaa siten, että olen leikellyt saksilla pieniksi paloiksi. Sitä kuitenkin vain kerran viikossa, ettei tule yliannosta a-vitamiinin saannissa.
PEK
 
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Loka 2009 21:26

Re: Liikaa kalaa?

ViestiKirjoittaja Blahberry » 07 Tammi 2010 13:14

Hei! Minulla on myös kaksi nirsoa kissaa jotka syövät aina vain keitettyä sei-kalaa ja muroja. Tyttökissa on pienestä asti ollut tällainen, aiemmin söi ainosastaan Sheban pieniä pyöreitä tonnikalapurkkeja. Poikakissa on myös pienestä asti kelpuuttanut vain kalaa. Kaikkea on tarjottu, raakaa lihaa; jauhelihaa, naudan suikaleita, porsaan suikaleita, sydäntä sekä myös kaupan kaikkia purkkiruokamerkkejä on testattu...EI kelpaa mikään! Joistakin nuolevat kastikkeet kyllä, mutta kaikki muu jää syömättä. Joskus syövät muutaman suikaleen lihaa kun teen MEILLE ruokaa, mutta jos tarjoan kissoille enemmän niin jää kuppiin kuivumaan. Kummatkin ovat sisäkissoja. Poikakissa innostui kerran syömään kanaa, mutta sen yhden ainoan kerran. Myös itselleni leipiä tehdessä poikakissa innostuu kerjäämään leikkeleitä, joita en kuitenkaan montaa uskalla suolan takia antaa. Tyttökissa innostuu pekonin hajusta, mutta jos annan sitä niin ei syö.

Eläinkaupasta ostin kerran Royal Caninin muroja, söivät pari pussia kunnes yhtä äkkiä tuli tähänkin stoppi. Sen jälkeen kelpasi vain Latz murot. Yritin myös vitamiininappeja tarjota mutta eivät omatoimisesti syö, vaan pitäisi suuhun väkisin tunkea. Onkohan mitään mahista enää saada kissoja syömään muuta kuin seitiä ja muroja? Kissat vaikuttavat kyllä tyytyväisiltä ja syövät seitiä innolla, mutta minua hirvittää tuo yksipuolinen ruokavalio...
Blahberry
 
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Tammi 2010 12:55

liikaa raakaa poron jauhelihaa

ViestiKirjoittaja ansku1960 » 16 Tammi 2010 16:41

hei
meidän killi ei söis enää muutako raakaa poron jauhelihaa...mietinkin tässä että voiko kissalle antaa kovin paljoa raakka lihaa?
ansku1960
 
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Tammi 2010 16:35

Re: Liikaa kalaa?

ViestiKirjoittaja pirjoki » 28 Helmi 2010 22:55

PEK kirjoitti: Muista että sian lihaa ei anneta ihmisille, eikä kissoillekaan raakana.
Oletko kokeillut antaa jauhettua maksaa tai maksaa siten, että olen leikellyt saksilla pieniksi paloiksi. Sitä kuitenkin vain kerran viikossa, ettei tule yliannosta a-vitamiinin saannissa.


Mitä.. miksi kissoille muka ei saa antaa raakaa lihaa. Pakastimen kautta käytettyä on meillä ainakin syöty ja välillä ei ole käynyt edes pakastimessa.
Jos maksaa voi antaa niin pahempaahan se on raakana koska siitähän menee kaikki mahdollinen läpi. Maksahan on eläimen suodatin jonka läpi suodattuu kaikki syötävä.
Tuohon haluan kuulla hyvän selityksen.
pirjoki
 
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Helmi 2010 20:06

Re: Liikaa kalaa?

ViestiKirjoittaja Petra » 01 Maalis 2010 00:23

pirjoki kirjoitti:
PEK kirjoitti: Muista että sian lihaa ei anneta ihmisille, eikä kissoillekaan raakana.
Oletko kokeillut antaa jauhettua maksaa tai maksaa siten, että olen leikellyt saksilla pieniksi paloiksi. Sitä kuitenkin vain kerran viikossa, ettei tule yliannosta a-vitamiinin saannissa.


Mitä.. miksi kissoille muka ei saa antaa raakaa lihaa. Pakastimen kautta käytettyä on meillä ainakin syöty ja välillä ei ole käynyt edes pakastimessa.
Jos maksaa voi antaa niin pahempaahan se on raakana koska siitähän menee kaikki mahdollinen läpi. Maksahan on eläimen suodatin jonka läpi suodattuu kaikki syötävä.
Tuohon haluan kuulla hyvän selityksen.



http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvi ... _spiralis/

linkki on eviran sivuille. PEK tarkoittaa lihalla nimenomaan sianlihaa.. Eipä tulisi itselläkään mieleen syödä huonosti kypsennettyä sianlihaa, kun taas naudanlihapihvit menee mediumina ;)
Petra
 
Viestit: 43
Liittynyt: 28 Kesä 2009 21:34

Re: Liikaa kalaa?

ViestiKirjoittaja pirjoki » 03 Maalis 2010 22:29

Kun lukee tarkemmin niin siitäkään ei ole mitään vaaraa kunhan syö kotimaista.
Tekstissähän lukee seuraavasti;
"Huolellinen lihantarkastus teurastuksen yhteydessä on paras keino välttää tautia. Suomessa kaikki kulutukseen menevät sikojen, hevosten ja mahdollisten villieläinten ruhot tarkastetaan trikiinin varalta. Vuosittain todetaan muutamia trikiinin saastuttamia ruhoja lihantarkastuksen yhteydessä".

Ne mitkä löydetään niin kyllä varmasti otetaan pois. Itse en myöskään teurasta sikaa.
Olen niin monen kuullut syöttävän tuota lihaa eikä kenelläkään mitään ole ollut niin en itsekään tuosta tekstistä pahemmin perusta.
pirjoki
 
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Helmi 2010 20:06

Re: Liikaa kalaa?

ViestiKirjoittaja touhu » 04 Touko 2010 16:38

En ole antanut kissalleni (13-vuotias kolli) kypsentämätöntä porsaanlihaa, ihan tuosta trikiinin pelosta. Mutta naudanlihaa kylläkin, ja hyvin maistuu kalan ja muun ruoan ohella. Kuulin juuri eräästä nirsosta kisusta, joka innostui syömään munuaisia. Eikö niitäkin voisi maksan ohella antaa? Periaatteessa olen sitä mieltä, että kyllä se hiiri on kissalle parasta ravintoa, mutta kun sitä ei ole aina saatavilla :)
touhu
 
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Elo 2009 14:09


Paluu Kissan ruokinta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa