Mainoksia

ei kuivaruokaa

ei kuivaruokaa

ViestiKirjoittaja ekkt » 16 Helmi 2010 11:16

hei,
onko kissalle haittaa jos se ei syö kuivaruokaa?
meillä on 11kk ikäinen kissa joka ei ole suostunut syömään kuivaruokaa kuin pari raksua eikä yleensä edes sitä ja kovat herkkunapitkin se melkein aina jättää syömättä. kissa on pieni kokoinen, ei siis alipainoinen vaan muuten pienikokoinen ja se on otettu meille n. 4kk ikäisenä eläintensuojeluyhddistykseltä. aluksi kissa oli hyvin laiha mutta nykyään normaali painoinen. kissa on myös rokotettu ja madotettu. kissalle ei voi myöskään jättää raksuja kuppiin pitkäksi aikaa koska koiramme söisi ne parempiin suihin ja kissamme alkaa "peitellä" ruoka kuppiaan kun on syönyt tarpeekseen, luulen että tekee näin kun on huomannut että koira syö muuten kuppiin jääneen ruoan.

kissamme on myös kynsinyt silmien ylä puolelta ihoa niin että niihin on tullut melkein kaljut läntit. nämä olivat jo kissalla kun tuli meille mutta kynsii niitä välillä. onko normaalia että se kohta menee vähälle karvalle?

kiitos neuvoista, jo etukäteen :)
ekkt
 
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Helmi 2010 10:58

Re: ei kuivaruokaa

ViestiKirjoittaja ekkt » 19 Helmi 2010 16:48

olisi kiva saada jotain vastausta..
ekkt
 
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Helmi 2010 10:58

Re: ei kuivaruokaa

ViestiKirjoittaja pirjoki » 28 Helmi 2010 22:45

Eihän se mitään haittaa jos kissa ei syö kuivapapanoita. Monesti olen kuullut että kissoille ei olisi hyvä antaakaan kuivapapanoita kun ne lihottaa helposti. Meillä on kaksi kissaa (3v ja 9kk) ja molemmat syö hyvin kuivapapanoita mutta ei ole kuitenkaan lihonnut. Syövät myös märkäruokaa sekä raakaa lihaa. (possun suikaleita). Löysin netistä kerran sellaisen ohjeen googlettamalla kuin "kiireisen emännän keitos" . Siihen tuli jotain silakoita ja kauraryynejä keitettynä. Eivät oikein tykänneet kun ei olleet saaneet aiemmin. Aion kokeilla vielä uudelleen joku kerta.
Veikkaisin että kissasi on kolli koska on laiha. Meillä ainakin tyttökissa on aina ollut hieman pulleampi pienestä saakka kuin tämä kollipoika. On myös tosi laiha vaikka syökin pentupapanoita ja muuta. Meillä on yksi koira joka myös syö kissojen ruuat jos vaan lattialle laitan. Olen suosiolla siirtynyt tiskipöydän päätyyn laittamaan kissoille ruokakupit. Ei peittäminen johdu koirasta koska meilläkin tehdään niin. Se on vaan joku tapa piilottaa ruoka jos ei ole tarpeeksi hyvää tai sitten on jo syönyt riittävästi niinkuin sanoit.
Kissalle kannattaa syöttää kuitenkin kunnon eläinkaupan ruokaa koska niissä on kaikki tarvittavat vitamiinit ym.t mitä kissa tarvitsee. Kissoille kun saattaa tulla niitä virtsakiviä. Voithan kokeilla muuttaa ruokapaikkaa ettei koirasi syö ruokia. voit jättää myös niitä kuivapapanoita jos vaikka oppisi syömään niitä. Meillä toinen kissa syö märkäruuasta vaan liemet ja palat jättää toiselle kissalle :).
Onko kissasi silmien päältä musta. Meillä oli aiemmin musta kissa niin sen silmien yläpuolelta näkyi myös ihan kuin olisi lähtenyt karvoja. nyt meillä on punainen ja harmaaraid. niin kummallakaan ei näy.
Jos kissasi kauheesti tuntuu raapivan niin toivottavasti ei ole allerginen. Tyttäreni toinen kissa raapi itseään mutta tosin jokapuolelta. Selvisi että oli kalaruualle allerginen.
Toivottavasti tästä pitkästä sepustuksesta saat jotain tolkkua :)
pirjoki
 
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Helmi 2010 20:06

Re: ei kuivaruokaa

ViestiKirjoittaja ekkt » 01 Maalis 2010 16:35

Meille sanottiin että kissa on tyttö ja nimeksi oli annettu minni, mutta kun olen seuraillut sen touhuja olen huomannut että ei se tyttö kisu olekkaan. Nimeä vain enää ei voinut muuttaa, koska oppi minni nimen omakseen ja oli jo 4kk. Todella rakas on, vaikka pojalla onkin tytön nimi mutta eihän se maailmaa kaada :)
Kissa on musta valkeita kohtia mahassa ja taka tassuissa lukuun ottamatta.
Olen yrittänyt pikku hiljaa saada sen syömään hieman enemmän kuivaruokaa ja luulen että ajan ja kärsivällisyyn kanssa se oppii niitä syömään. voihan se olla ettei syönyt kuivaruokaa kunnolla edellisessä paikassaan.
Ei se paljoa kuitenkaan raavi. Mutta voihan sitä seuraavalla eläinlääkäri käynnillä asian ottaa puheeksi :)

Jos en maininnut jo niin kissani on täysin sisäkissa. Ulkona käy vain kesällä ( harvemmin suostuu talvella) narussa, tämä on mielestäni paras vaihto ehto lemmikkini kannalta. Vaikuttako tämä ruoka tottumuksiin/tapoihin yms.?

Tekstistäsi on apua, kiitos siitä!
Toivottavasti tästä saa jotain selvää :)
ekkt
 
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Helmi 2010 10:58


Paluu Kissan ruokinta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa