Mainoksia

Miten saan emon imettämään?

Miten saan emon imettämään?

ViestiKirjoittaja Henrietta » 27 Heinä 2009 18:57

Hei! Miten saan emon imettämään poikasiaan? Tarina on pitkä, mutta lyhyesti se menee näin: kanityttömme sai vahinkopoikasia, joista emme tienneet. OLin matkoilla, ja puoliso hoiti kania, joka asuu ulkorakennuksessa. Pahaksi onneksi kävi niin, että lähdimme sitten kanien kanssa mökkeilemään, tietämättä poikasista, jotka olivat piilossa isossa heinäkasassa. Kanilassa on aina iso heinäkasa. Olimme poissa pari päivää, ja koko tämän ajan poikaset olivat ilman emoa! Järkytys oli suuri, kun mökkireissun jälkeen löytyi kaksi poikasta. Molemmat elossa. Kuolleita ei.

Mutta mitä tehdä nyt?!!! Emo ei selvästikään ruoki poikasia ja vieroksuu niitä. Puput. netistä luin, että tällöin pitäisi "pakottaa" emo kyljelleen ja laittaa poikaset imemään. Tein näin, ja se toimi. Mutta eikö tämä ole kauhean stressaavaa emolle? Miten usein näin voi tehdä? Olen ruokkinut tänään aamulla ja illalla, molemmilla kerroilla poikaset imivät ahneesti. Tuttelia eläinkaupasta neuvottiin antamaan pipetillä, mutta en ole onnistunut. Pelkään, että pienet ahmivat maitoa henkeensä ja kuolevat siihen. Eli en uskalla.

Neuvoja, apua?!
Henrietta
 
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Heinä 2009 18:28

Re: Miten saan emon imettämään?

ViestiKirjoittaja tuijas » 30 Heinä 2009 14:45

Tämä "pakko"imetys on ehkä järkevintä, koska olet siinä onnistunut. Kaninpoikaset imevät emoa todella usein, jopa tunnin välein, joten voi olla etteivät pennut selviydy, jos emo ei ota niitä hoitaakseen. On huomattava että poikasten hoitaminen itse onnistuu vain harvoin.
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21

Re: Miten saan emon imettämään?

ViestiKirjoittaja Henrietta » 09 Elo 2009 09:33

Kiitos! Tilanne kääntyi parhain päin. Pakkoimetyksen jälkeen olen vain nostanut poikaset emon lähelle, ja emo on päästänyt ne imemään. Nyt poikaset osaavat jo itsekin "vaatia". Ovat jo pesäkopissa, josta mönkivät aterioimaan :). Ovat pulleita ja vahvistuvat päivä päivältä.
Eli ihan hyvältä näyttää!
Henrietta
 
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Heinä 2009 18:28

Re: Miten saan emon imettämään?

ViestiKirjoittaja tuijas » 11 Elo 2009 20:10

Hyvä kuulla että tilanne kääntyi näin parhain päin, olette onnistuneet priimasti.
tuijas
 
Viestit: 780
Liittynyt: 26 Helmi 2008 20:21

Re: Miten saan emon imettämään?

ViestiKirjoittaja Sinikka » 14 Kesä 2010 13:37

Nyt täytyy kyllä vain näin kauan jälkeenpäin sanoa että ei. Kani emo imettää poikasiaan kerran tai kaksi päivässä 5 minuuttia ja useimmat niin että ihmiset eivät huomaa, yöllä / aamu yöllä. Näin siksi, että kani on saalis eläin. Poikasissa itsessään ei vielä ole minkäänlaista hajua joten emo ei käy usein pesällä.
Mukavaa jos poikaset selviytyivät.
Sinikka
 
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Kesä 2010 21:13


Paluu Lisääntyminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron